8. Det är morgon och arbetsdagen börjar
-
- Arbetsdagen
-
-
Syfte
Att undersöka vilka olika typer av arbetsuppgifter det fanns på bondgård under 1800-talet.
Metod
Karusellen
- Lägg ut papper i A3 format på varje grupps bord. I mitten på varje papper skriver du en byggnad som fanns/ finns på en hälsingegård. Exempel brygghus, ladugård, smedja, bakstuga, loge, härbre.
- Utse roller i varje grupp. Sekreterare, Uppläsare (läser upp det tidigare skrivna), Samtalsledare (som ser till att alla får ordet), Fokushållare (som ser till att gruppen håller fokus på uppgiften).
- Dela ut pennor och låt varje familj ha en egen färg på sin penna
- Uppmana eleverna att skriva ner så många sysslor de kan till varje byggnad
- Sätt en timer på två minuter...
- När tiden är slut ber du eleverna rotera till nästa bord
- Du startar timern igen och gruppen läser först det som redan står och lägger därefter till egen information på anteckningsmaterialet
- När alla grupper varit vid alla olika byggnader så är det dags för att redovisa vad klassen kommit fram till
Material/länkar
Bondeliv på 1800-talet (bok)
Reflektioner
Att låta eleverna utgå från sina förkunskaper när de i grupp diskuterar livet och arbetet på landet under 1800-talet är förvånansvärt effektivt. Här som på många andra håll är begrepps förståelse väldigt ojämn i klassen. Genom att arbeta med ”karusellen” så kommer begreppsinlärning ske naturligt i grupperna.
Elevutvärdering/Loggbok
Vilka arbetsuppgifter sköter din figur på gården berätta om en arbetsdag.
Centralt innehåll
Ämne Historia
Levnadsvillkor för barn, kvinnor och män.