Hallå där Markus Bylund

Med rollen som ny IT-direktör inom Region Gävleborg så handlar Markus Bylunds vision om att så snabbt som det bara går, närma sig övergripande mål genom att ta stöd i digital utveckling och teknik. På en hög nivå ligger hans vision i linje med den som regionfullmäktige lagt fast för regionen i stort. Det handlar om ansvar för miljö- och hållbar utveckling och tillväxt, om goda förutsättningar för både näringsliv och kultur i hela regionen och en hälso- och sjukvård av hög tillgänglighet och kvalitet.

Markus kommer ursprungligen från data- och systemvetenskaplig forskning där han i två decennier verkat som forskare och chef vid det som idag är RISE. Han började sin forskningskarriär med tillämpad AI-forskning, men ägnade större delen av sin forskningsgärning till svåra designutmaningar som integritet, hållbar stadsutveckling och e-hälsa.

– Jag har alltid haft ett stort intresse för hälso- och sjukvårdsfrågor och de sakfrågor som hanteras inom regioner ligger mig särskilt varmt om hjärtat, säger Markus Bylund.

De fem senaste åren har Markus jobbat inom offentlig sektor. Hans huvudsakliga uppdrag har varit på Uppsala kommun där han arbetat som strategichef för IT och digitalisering, men han arbetar även med digitaliseringsfrågor i statliga myndigheter som ledamot i styrelserna för Post- och telestyrelsen och Lantmäteriet.

Framgångsfaktorer och utmaningar för Region Gävleborg

De största utmaningarna enligt Markus handlar om att etablera de välfungerande samverkansstukturer inom och utanför regionen som krävs för att bedriva utveckling och om att skaffa sig insikt och överblick som är tillräckligt god för att kunna prioritera bland en stor mängd angelägna utvecklingsbehov.

I utmaningarna finns också några av de viktigaste framgångsfaktorerna enligt Markus. Det är förutom samverkansstrukturer förmågan att se och förstå både helheten och de enskilda detaljerna i en mycket komplex verksamhet.

– Bakom dessa utmaningar döljer sig den kanske viktigaste förmågan för att vi ska lyckas vilket är en effektiv förändringsledning där ingen lämnas på efterkälken i en snabb digital omställning. Denna ledarskapsförmåga behöver genomsyra hela Region Gävleborg, inte bara de delar som har direkt med digital utveckling och teknik att göra, säger Markus.

Trots att Markus är boende i Uppsala till vardags så känner han en välgrundad tillhörighet till Gävleborg.

– Att det blev just Gävleborg är inte heller någon slump. Jag har tillbringat många lov och ledigheter i Gästrikeskogarna ända sedan jag var barn då min familj har ett litet fritidshus i södra Ockelbo, säger Markus.