”Det roligaste är att vara med och skapa något nytt, och se vad vi i teamet kan göra tillsammans”

Hallå där Torbjørn Rastad, du är byggprojektchef i Hudiksvall och har det övergripande ansvaret för om- och nybyggnationerna där.

Torbjørn Rastad, byggprojektchef Framtidsbygget, Hudiksvall

Vem är du?

Privat är jag en gift tvåbarnsfar som nyligen flyttat till Hudiksvall från Oslo. Jag gillar att träna, och vara ute i naturen, både sommar och vinter. Genom karriären har jag i jobbat på olika byggentreprenörföretag, men de senaste åren har jag befunnit mig mest på byggherresidan.

Varför sökte du dig till Framtidsbygget?

Jag tycker att det är kul att jobba med stora projekt, så när jag såg att Framtidsbygget sökte en byggprojektchef i Hudiksvall så kände jag att det skulle vara jobbet för mig. Jag fick tjänsten i slutet på maj 2020 och plötsligt fick vi mycket att göra med att sälja hus i Norge och hitta en ny bostad i Hudiksvall. Nu har vi varit på plats sedan sommaren 2020 och det känns väldigt bra.

Vad gör du på Framtidsbygget?

Jag är byggprojektchef i Hudiksvall och det innebär att jag har det övergripande ansvaret för byggprojekten här. I Hudiksvall kommer vi att ha fyra byggprojekt på gång de nästa 8-10 åren. Ett byggprojekt går igenom olika faser – förstudie, programhandling, systemhandling och byggfas där varje fas behöver olika resurser. Vi är ett stort team med många duktiga medarbetare som jobbar tillsammans, så mycket av mitt arbete går ut på att koordinera resurserna så att vi kan arbeta så effektivt som möjligt.

Jag använder också mycket av min tid till att stötta projekten, upphandla konsulter/entreprenörer, men också att informera och rapportera hur vi ligger till i projekten gällande tid, ekonomi och kvalitet. För att kunna bygga det bästa möjliga sjukhuset har vi också tät dialog med andra regioner för att se hur de tänker och har gjort i sina projekt.

Vad är roligast med ditt jobb?

Det roligaste är att vara med skapa något nytt och att se vad vi i teamet kan göra tillsammans. Detta är ett jobb med många personer involverade, så det känns mycket viktigt att vi alla jobbar mot samma mål. Nästan varje dag kommer det nya utmaningar som vi måste lösa, vilket betyder att ingen dag är den andra lik.

Vilka är dina största utmaningar?

En av de största utmaningarna just nu är att jag måste leda medarbetare på distans. Att driva stora byggprojekt kräver närvaro och jag tycker att det är viktigt att medarbetarna är tillgängliga på byggarbetsplatsen för att kunna känna ägarskap över våra projekt. Det är inte heller samma sak att lära känna nya människor i digitala möten, men samtidigt är det också spännande att prova nya metoder, som till exempel teambuilding över Skype.