Krishantering – checklista
Krisstöd till chef
Chefen ansvarar för att arbetsplatsens krisstöd planeras och ordnas. Psykiskt och socialt omhändertagande innebär i det akuta skedet att snarast skapa trygghet och att ge omsorg. Viktigaste stödet kommer från chefer, medarbetare, familj.
Stöd till chef som har drabbad medarbetare (Krishantering i arbetslivet, 2022):
- Den drabbade skyddas mot ytterligare hot och ges ett mänskligt omhändertagande
- Den drabbade tas ur tjänst och flyttas till en lugn och trygg plats
- Lämna inte medarbetaren ensam
- Lyssna, inte några krav på att ge kloka råd. Viktigast att finnas till.
- Prata endast om sakfrågor i detta skede. Undvik kritik och att söka efter vilka som eventuellt gjort fel
- Om behov finns ordnas läkarkontakt
- Ordna med hemtransport, en medarbetare i akut kris ska inte köra bil.
- Ordna så att medarbetaren inte kommer hem till en tom bostad. Kontakta anhöriga och stöd personens sociala nätverk i omhändertagandet hemma
Om socialt nätverk saknas, finns andra aktörer att kontakta, såsom Sjukhuskyrkan/kyrkosamfund, Brottsofferjour, jourhavande medmänniska, psykiatrisk jourmottagning, familjejour m.fl
Fortsatt stöd till chef
Boka in uppföljning med chef några dagar efter händelse.
Vid behov kan en tillfällig anpassning av arbetsuppgifter eller arbetstider göras för medarbetaren. Anpassningen ska göras i samråd och utgå från medarbetarens aktuella arbetsförmåga.
Krisstöd till chef för arbetsgrupp
Vissa händelser kan direkt eller indirekt påverka hela eller delar av arbetsgruppen.
Det är därför viktigt att i ett tidigt skede förebygga ryktesspridning och eventuella krisreaktioner. Chefen samlar så snart det är möjligt hela arbetsgruppen för möte. Vid behov kan företagshälsan konsulteras innan mötet.
Stöd till chef vid möte med arbetsgruppen:
- Beskriv på mötet sakligt och tydligt vad som hänt och vilka åtgärder som är vidtagna
- Ge möjlighet för medarbetarna dela sina tankar med varandra
- Uppmärksamma medarbetare som visar tecken på krisreaktion
- Genomför uppföljningsmöte utifrån behov men förslagsvis efter två veckor samt tre månader efter händelsen
Erbjud chef uppföljning kontinuerligt efter behov.