3. Familjen på 1800-talet och idag, likheter och skillnader
-
- Familjen
-
-
Syfte
Att eleverna ska få förståelse för att familjen fyllt olika funktioner och sett olika ut under olika tider.
Metod
Gå tillbaka till husförhörslängden och låt eleverna fundera över de olika rollerna i hushållet på gårdarna. Ha en gemensam diskussion i klassen hur familjer kan se ut i Sverige idag. Gör en jämförelse i grupperna mellan husförslängdens hushåll och familjer i dag med hjälp av ett venn-diagram (bilaga 9). Fundera över vad som är lika och vad som skiljer sig.
Material/länkar
Bilaga 9, Venn-diagram
Reflektioner
Att prata om en familj som bodde i en hälsingegård kan vara missvisande då det inte inbegriper alla som bodde där t. ex alla andra som jobbade på gården. Ett mer användbart begrepp är istället hushåll. Det var inte ovanligt att hushållet bestod av både flera generationer samt pigor och drängar på de större gårdarna.
Elevutvärdering/loggbok
Vad tycker din karaktär om att bo i en storfamilj? Låt karaktären motivera sitt svar. Vilka för- och nackdelar finns det enligt karaktären?
Centralt innehåll
Ämne Samhällskunskap. Familjen och olika samlevnadsformer. Sexualitet, könsroller och jämställdhet.