5. En målare kommer till byn
-
- Måleri och världsarv
-
-
Syfte
Att urskilja detaljer och det karaktäristiska med en hälsingemåleriet och att få förståelse för hur måleriet i hälsingegårdarna kom till. Pröva på schablonmåleri.
Metod
- Om möjligt ett återbesök på en hälsingegård för att studera det invändiga måleriet.
- Visa bildspel över hälsingegårdsmåleriet från de sju världsarvsgårdarna. Länk
- Diskutera om vad de är man ser i målningarna. färger, motiv osv. Gör en lista av vad eleverna uppmärksammar.
- Dela ut uppdragsbrevet till grupperna. (Bilaga 10)
- Gör en jämförande bildanalys (Bilaga 11)
- Högläsning av boken Pelle och världsarvet, sidorna 48-51.
Material/länkar
Bilaga 10 Uppdragsbrev
Bilaga 11 Bildanalys
Måla schabloner
Reflektioner
Måleriet av festsalarna är själva kärnan i utnämningen av Hälsingegårdarna till ett världsarv. Lektionen om målaren som kommer till byn kan utvecklas på många olika sätt. Ett är att inspireras av väggmålningarna och låta eleverna skapa egna schablonmålningar.
Ett annat sätt, som inte utesluter det första, är att göra en bildanalys och jämföra de figurativa målningarna i gårdarna med hur vi har det hemma idag.
Elevutvärdering/loggbok
Beskriv vad din figur tyckte om att samarbeta med målningen.