2. Skapa en figur som representerar en historisk person
-
- Skapa din figur
-
-
Syfte
Att skapa en figur och ge den egenskaper. Att fundera över yttre och inre egenskaper hos människor som levde för länge sedan.
Metod
Diskussion om vad egenskaper är. Yttre och Inre? Lista olika egenskaper på tavlan efter diskussionen.
- Hur var man klädd på landsbygden i norrlandsland under 1800-talet?
Diskutera kläder utifrån gamla fotografier.
Eleverna ska nu skapa en karaktär i form av en collagefigur (Bilaga 7, se nedan)
- Beskriva figurerna under rubrikerna; Namn, Ålder, Egenskaper. (Bilaga 8, se nedan)
- Provredovisning av figurerna för varandra i grupp.
Reflektioner
En av hörnstenarna i förhållningssättet bakom storyline är att läraren alltid ser till att eleverna har en tydlig struktur att följa. En struktur som hjälper eleverna att skapa eget utan att känna osäkerhet och frustration.
I det här momentet kan det vara bra att begränsa tiden då eleverna ofta tycker det är kul och vill lägga till fler och fler detaljer till sin figur. In för den här övningen är det därför bra att tillsammans i klassen göra en lista över olika egenskaper människor har. På så sätt kan klassens persongalleri bli mer utvecklat. När alla i gruppen gjort klart sin karaktär och sin personbeskrivning får eleverna provredovisa inom gruppen. De kan då kontrollera att de är nöjda med vad de har hittat på och att personbeskrivningarna stämmer överens med varandra.
Material/länkar
Bilaga 7 Mall till figur
Bilaga 8 Personbeskrivning
Gamla fotografier
Elevutvärdering/Loggbok
Beskriv och ge exempel på inre egenskaper. Hur tänker du? Var människor annorlunda förr i tiden? Ge exempel på vad som skiljer och vad som är lika.
Centralt innehåll
Ämne Historia
Vad begreppen förändring, likheter och skillnader betyder och hur de används i historiska sammanhang.