Tre kugghjul som hakar i varandra, med texterna: "Främjarsystemet", "Offentlig verksamhet" och "Kulturella & kreativa branscher, Besöksnäring".

Kreativa Kuggar stärker förmågan att stötta företag inom KKB och besöksnäringen

Projektet Kreativa Kuggar stärker små och medelstora företags hållbara tillväxt och konkurrenskraft inom kulturella och kreativa branscher (KKB) och besöksnäringen i Gävleborg. Samtidigt tillförs ny kunskap till det företagsfrämjande systemet för kommande träffsäkra och långsiktiga stödinsatser.

Stöd för en viktig del av Gävleborgs näringsliv

Kulturella och kreativa branscher och besöksnäringen är motorer för innovation, hållbar tillväxt och attraktionskraft i hela länet. Samtidigt möter dessa företag ofta särskilda utmaningar: oregelbundna intäkter, projektbaserade affärsmodeller och begränsad tillgång till relevanta stödstrukturer. Här blir Kreativa Kuggar en viktig satsning för att överbrygga glappet mellan företagens behov och det stöd som erbjuds.

– Projektet ger aktörer inom främjarsystemet bättre kunskap och verktyg för att förstå företagens logik och affärsmodeller och för att tillsammans skapa långsiktigt hållbara lösningar, säger Carina Löfgren, projektledare för Kreativa Kuggar.

Genom projektet erbjuds samverkansparter:

  • Fördjupad kunskap om kulturella och kreativa branscher och besöksnäringens specifika logik, affärsmodeller och behov.
  • Utbildningar, workshops och studiebesök som stärker kompetens och ger nya perspektiv.
  • Gemensamma plattformar för dialog och samverkan med företag och främjare, för ökad samsyn och mer träffsäkra insatser.
  • Verktyg för att anpassa stödstrukturer och tjänster så att de bättre möter företagens verklighet.

På så sätt byggs ett mer inkluderande, effektivt och långsiktigt företagsfrämjarsystem i Gävleborg.

En satsning med långsiktiga effekter

Projektet levererar kunskap, statistik och lärande som kan ligga till grund för policyutveckling och strategiska beslut, lokalt, regionalt och nationellt. På sikt bidrar resultaten till målen i den nationella strategin för kulturella och kreativa näringar, Kulturplan Gävleborg 2023–2026, Regional utvecklingsstrategi Gävleborgs län 2020–2030 (RUS) och Regional strategi för hållbar turism och besöksnäring Gävleborg 2024–2030. Genom stärkt kunskap och samverkan skapas förutsättningar för nya arbetstillfällen och ett mer dynamiskt näringsliv som stärker Gävleborgs attraktionskraft och innovationskapacitet.

Nästa steg

Under hösten startar de första aktiviteterna med behovsanalys, dialoger och workshops. Samverkansparterna bjuds in till aktiviteter som skapar möjlighet att påverka projektets utformning och ta del av kunskap redan från start.

För mer information om projektet eller planerade aktiviteter, kontakta: