Yrkesresan: satsning på kompetensutveckling inom socialtjänsten

Yrkesresan är ett nationellt koncept för en strukturerad introduktion och kontinuerlig kompetensutveckling som syftar till att ge kvalitet i varje möte mellan socialtjänstens medarbetare och invånarna. Yrkesresan är också en del i den nationella kunskapsstyrningen inom socialtjänsten.

Målet med Yrkesresan är att kommunerna ska få ytterligare kunskap, kraft och kompetens att utveckla socialtjänsten genom bästa tillgängliga kunskap på ett samlat och pedagogiskt sätt.

SKR ansvarar för nationell samordning av Yrkesresan som helhet och dess produkter, och har det övergripande ansvaret för utformning av de olika yrkesresorna.

I Region Gävleborg ansvarar en verksamhetsutvecklare på FoU Välfärd för att samordna genomförandet av yrkesresorna i länet.

Totalt ska fem yrkesresor produceras och lanseras  för olika verksamhetsområden inom socialtjänsten under perioden 2021–2028.

Barn och unga – myndighetsutövning: Den här yrkesresan vänder sig till socialsekreterare, chefer och arbetsledare i den sociala barn och ungdomsvården som arbetar med mottagning, utredning, uppföljning och familjehem.

Funktionshinder – utförarverksamhet: Den här yrkesresan vänder sig till utförarverksamheter inom lagen om stöd och service till vissa funktionshindrade (LSS).

Missbruk och beroende – myndighetsutövning: Den här yrkesresan vänder sig till personal som arbetar med myndighetsutövning inom missbruk och beroende i socialtjänsten.

Längre fram planeras även yrkesresorna Funktionshinder – myndighetsutövning samt  Äldreomsorgen – utförarverksamhet.

Yrkesresan | SKR
Nationell kunskapsstyrning, socialtjänst | SKR