Stöd för implementering
Jobbar du inom välfärdsområdet i Gävleborg? Är din verksamhet intresserad av att veta mer om de metoder FoU Välfärd brukar använda för att stödja implementering inom välfärdsområdet? Kan det här vara något för er?
Implementering – processer och metoder
Implementering kallas hela den process som ska se till att det nya (till exempel ett nytt arbetssätt) införs i den ordinarie verksamheten. Det är en process som innefattar fyra steg: behovsanalys, planering, genomförande och uppföljning.
Om ni behöver kan ni få stöd av FoU Välfärd med samtliga fyra steg.
Det första steget i implementeringsprocessen är behovsanalys för att få ett underlag för att kunna besluta om effektiva insatser för att nå ett önskat läge. Det kan handla om nya arbetssätt, nya riktlinjer eller ny kunskap.
En behovsanalys inom ett avgränsat område kallas kartläggning och ger en övergripande lägesbild. En kartläggning kan användas som beslutsunderlag för att fatta beslut om vidare åtgärd och kommande aktiviteter.
En sammanställning av tillgängliga forskningsstudier inom ett avgränsat område ger en kunskapsöversikt.
Det andra steget i implementeringsprocessen är planering. Där planeras införandet av de insatser som kan möta behoven som har identifierats i behovsanalysen.
Uppstartsstöd kallas en stödinsats vid planering av ett kommande utvecklingsarbete. Hur ser utvecklingsarbetets organisatoriska förutsättningar ut? Förankring, ägarskap, styrning och ledning är viktiga aspekter i det här stadiet. Ni kan också få hjälp med metodstöd- och/eller handledning.
I det tredje steget i implementeringsprocessen, genomförandesteget, ingår dels att införa insatsen, dels att behålla insatsen på lång sikt.
Det fjärde steget i implementeringsprocessen, uppföljning, innebär att följa upp om den genomförda insatsen har mött det behov man tidigare identifierat.
En utvärdering av ett projekt kan ha sitt fokus på uppföljning av effekter, utvecklingsprocessen, en kombination av dessa eller andra faktorer som upplevs centrala i utvecklingsarbetet.
Genom systematisk uppföljning skapas kunskap om brukarnas behov, vilka insatser som erbjuds och genomförs, resultatet av genomförda insatser och hur olika brukargrupper upplever insatserna.
Lärande utvärdering innebär att kontinuerligt samla data och löpande återkoppla analyser kring hur utvecklingsarbetet fortskrider. Den lärande utvärderingen sker i ett nära samspel mellan utredare från FoU Välfärd och de personer i verksamheten som står för styrning, ledning och operativ verksamhet. En lärande utvärdering främjar lärande och kunskapsutveckling i verksamheten.
Läs gärna mer om systematisk uppföljning och ett exempel på lärande utvärdering.