Kontakt - hjälpmedel
Hjälpmedelssamordnaren arbetar övergripande med hjälpmedelsfrågor. Han är sammankallande i hjälpmedelsgruppen och sortimentsrådet för regionspecifika hjälpmedel samt sitter med i hjälpmedelsrådet.
Hjälpmedelssamordnarens uppdrag
Samordnartjänsten är finansierad av Region Gävleborg och de tio kommunerna i länet.
I arbetet ingår bland annat att:
- Ta fram hjälpmedelsrelaterade riktlinjer samt rutiner och hålla dessa uppdaterade baserat på vårdgivarnas behov, lagstiftning samt vetenskap/beprövad erfarenhet.
- Upprätta en övergripande rutin/policy (hjälpmedelshandboken) samt vara delaktig i upprättandet av lokala rutiner för specifika verksamhetsområden ex. barnhabilitering och psykiatri.
- Arbeta för gemensamma rutiner inom Region Gävleborgs egen verksamhet men även inom de verksamheter som bedriver hälso- och sjukvård i länets tio kommuner samt i privat regi.
- Arbeta aktivt för god samverkan mellan de olika huvudmännen och vårdgivarna.
- Driva utveckling av arbetet med hjälpmedelsfrågor framåt för att kunna erbjuda invånarna bästa möjliga kvalité avseende hjälpmedel.
- Verka för att riktlinjer, rutiner och regelverk som berör hjälpmedel tillämpas på enhetligt sätt.
- Samordna utbildningar för förskrivare i de olika organisationerna.
- Skapa rutin för introduktionsutbildning för nya förskrivare i länet