Digitala arbetssätt underlättar för vårdpersonal och patienter
På Fysioterapi Specialistvård Gästrikland är Min vård Gävleborg och digitala arbetssätt en del av vardagen. Det har skapat nya möjligheter att erbjuda smidig och flexibel vård för patienter och deras familjer.
Alexandra Larsson är fysioterapeut på Gävle sjukhus och hon tycker att kontakten med patienterna blir effektivare med Min vård Gävleborg och digitala vårdmöten som komplement till fysiska. Nu kan patienterna lätt kontakta vården när det passar dem.
– Tidigare följdes många patienter upp via telefon, men nu kan mycket av kommunikationen skötas genom meddelanden och videosamtal. Det sparar tid för både patient och vårdgivare, säger Alexandra Larsson.
Positivt mottagande från patienterna
Alexandra beskriver fördelen med digitala vårdmöten, särskilt för barn som hon jobbar med och deras föräldrar. Med videomöten eller meddelanden behöver föräldrar och barn inte alltid ta ledigt för att åka till sjukhuset, vilket gör att vården kan anpassas till deras vardag.
– Många föräldrar och barn, särskilt tonåringar, föredrar att kommunicera digitalt. För mindre barn kan vård på distans vara en tryggare upplevelse än ett besök på sjukhuset. Ofta fungerar det bättre med ett videosamtal för barn som är blyga eller känner sig obekväma i en vårdmiljö.
Digital kontakt gör det möjligt för Alexandra att dokumentera direkt under samtalet, vilket sparar administrationstid. Det digitala arbetssättet frigör också behandlingsrum och lokaler till de patienter som behöver fysiska besök.
Testa och anpassa efter behov
För att lyckas med digitala arbetssätt menar Alexandra att det är viktigt att våga prova sig fram och anpassa arbetet efter patientens behov. Hon rekommenderar att börja med något enkelt, till exempel att skicka ut formulär inför besök eller att starta en meddelandekanal.
– Om man inte börjat med något än är det bra att börja testa med en sak i taget. Kom överens med patienten att prova, säger Alexandra.
Hon tror att ett första besök på plats kan vara bra, men menar samtidigt att det kan gå bra med nybesök digitalt också, beroende på vad man ska titta på. Ju längre tid man haft ett digitalt arbetssätt desto lättare blir det.
– Det är också viktigt att verksamheten har tid att fundera på vad som passar sin enhet. Man får fundera över vad verksamheten skulle kunna göra digitalt och om det är någon patientinformation man vill få in från patienten innan ett besök.