Förskolan
- Förskolan
-
-
-
I förskolans läroplan ges en tydlig uppmaning att överföra kulturarvet från en generation till nästa.
Att förstå vad kulturarv är bidrar till att barnen utvecklar sin förmåga att uppfatta och leva sig in i andras värderingar och livsvillkor. Detta gäller även de yngsta barnen.
Det har varit en viktig utgångspunkt då till exempel barn från Västergårdens förskola i Edsbyn undersökt världsarvet Hälsingegårdar tillsammans med sina pedagoger. Litteraturhuset i Sandviken och Länsmuseet Gävleborg har följt resan och utgjort både ett stöd och bollplank för pedagogerna.
Knacka på ett kulturarv
Knacka på ett kulturarv är en handledning som tar avstamp i Västergårdens arbete. Här kan du hitta inspiration att arbeta med ett lokalt kulturarv på ett meningsfullt sätt. Materialet är utvecklat med utgångspunkt från världsarvet Hälsingegårdar, men går utmärkt att använda även i arbetet med andra lokala kulturarv.
Små barns perspektiv på kulturarvet
I rapporten Små barns perspektiv på kulturarvet berättar förskolepedagog Anna Nirs Westlund om sitt arbetet med barn och kulturarv och gör reflektioner kring syfte, koppling till förskolans läroplan och barns lärande. Rapporten visar hur man kan närma sig ett kulturarv även med de allra minsta barnen, 1 - 3 år, och hur arbetet kan stärka barnens språkutveckling.