Alfacalcidol (kapsel) 0,25 ug och 0,5 ug – restnoterade

Just nu är flertalet beredningar med aktivt D-vitamin för oralt bruk restnoterade. De enda som finns att tillgå är kapsel Etalpha (alfacalcidol) 0,25 ug, orala droppar Etalpha (alfacalcidol) 2 ug/ml och kapsel Rocaltrol (kalcitriol) 0,25 ug.

Läkemedel i denna grupp är dock inte utbytbara på apotek, så om patienten är ordinerad ett restnoterat läkemedel krävs ett nytt recept, se tabell nedan för tillgänglighet av alfacalcidol. För övriga alternativ se längre ned i texten.

Läkemedel innehållande alfacalcidol

Åter tillgänglig*

Alfacalcidol Orifarm (kapsel) 0,25 ug

Slutdatum saknas

Alfacalcidol Orifarm (kapsel) 0,50 ug

Slutdatum saknas

Etalpha (kapsel) 0,25 ug

Tillgänglig, men beräknas vara restnoterad 240328-240615**

Etalpha (kapsel) 0,50 ug

2024-06-08

Etalpha, orala droppar 2 ug/ml

Tillgänglig***

*Datumen är prelimära och kan ändras med kort varsel.

** Ingår ej i läkemedelsförmånen.

***Bör i första hand användas för patienter som inte kan ta kapslar.

För patienter med läkemedlen på recept, kontrollera i första hand om det kan finnas förpackningar kvar på apotek, lagersaldo kan ses på Etalpha® - FASS Vårdpersonal.

Direkt utbytbara alternativ  till alfacaldolkapslar saknas.

Övriga behandlingsalternativ innehållande D-vitamin

Andra alternativ kan vara (nya recept behövs):

Kolekalciferol

• Benferol, mjuk kapsel 800 IE
  • Fultium, mjuk kapsel 800IE
  • Colecalciferol Strides, mjuk kapsel 800 IE

Kalcitriol

Licensläkemedel innehållande alfakalcidol

Läkemedelsverket har fattat beslut som tillåter apotek att expediera recept på licensläkemedel som innehåller alfakalcidol med läkemedelsform kapsel när generell licens finns beviljad. Beslutet gäller till den 31 maj 2024.

Läkemedlet ska vara förskrivet av en behörig förskrivare som är verksam vid en vårdenhet som omfattas av den generella licensen och receptet ska avse det specifika läkemedel den generella licensen beviljats för, se tabell för alfacalcidol i respektive styrka. Ange referensnumret på receptet för att underlätta för apoteket att hitta rätt licens.

Mer information hos Läkemedelsverket Alfakalcidol – särskilt tillstånd | Läkemedelsverket

Vnr Läkemede Styrka Referensnummerr på licensen

Pris/förp

(30 tabl)
798138 Alfacalcidol kaps 0,50mkg 2024702709* 249 kr
845722 Alfacalcidol Aurobindo 0,25mkg 2024716154** 250 kr

*Generell licens gällande recept förskrivna via njur- och endokrinmottagningar på Gävle, Hudiksvall och Bollnäs sjukhus
** Generell licens gäller för samtliga vårdinrättningar inom Region Gävleborg.

Patienter med dosdispenserade läkemedel

Patienter med dosdispenserade läkemedel utgör ett akut bekymmer. Det finns inga dispenserabara alternativ av aktiva D-vitaminer. I regionen är det totalt 160 patienter (regelbunden dosdispensering 114 st och oregelbunden dosdispensering 73 st), varav 72 st på njur/medicinmottagningarna, som har dosdispenserade läkemedel av denna typ.

Bollnäs njurmottagning har flest dospatienter med dosdispenserad alfacalcidol (46 st). Flertalet hälsocentraler har enstaka dospatient/enhet. Apotekstjänst har skickat ut information till respektive förskrivande läkare för att informera om situationen. Hur detta ska hanteras av ansvarig läkare är grannlaga. Faran med utsättning är framförallt att patienten kan utveckla hypokalcemi.

En patient med skaplig njurfunktion och alfakalcidosdos 0,25-0,5 ug borde klara utsättning genom tillägg av någon beredning av kolekalciferol och kalk, t ex kalcipos-D forte (500mg/800 IE) som är dispenserbar.

Vid uttalad njursvikt (eGFR<15ml/min) kan inte patienten omvandla kolekalciferol till aktivt D-vitamin. Till en sådan patient måste man säkerställa tillgång på aktivt D-vitamin genom t ex dosettdelning. Det gäller även behandling av patienter med behandlingsindikation hypokalcemi pga hypoparatyreoidism.

Flertalet patienter borde alltså klara utsättning av alfacalcidol genom tillägg av en vanlig kalk- och D-vitamintablett. Följande talar för att patienten behöver aktivt D-vitamin:

• Hypokalcemi
  • Lågt PTH
  • Uttalad njursvikt med hypokalcemi
  • Behov av hög ca 1 ug alfacalcidoldos.

Kalkvärdet bör kontrolleras 14 dagar efter dosjustering.

OBSERVERA att byte tillbaka till kapsel alfacalcidol i dospåse inte sker med automatik av dosapoteket när restsituationen är över, utan förskrivare måste aktivt byta tillbaka när kapsel alfakalcidol är tillgängligt igen.

Vid frågor – kontakta lakemedelsenheten@regiongavleborg.se