Disulfiram (Antabus) 200 mg - restnoterad

Brustablett Antabus (disulfiram) 200 mg och 400 mg är restnoterade. Antabuse 400 mg är tillgängliga.

Tillgänglighet

Läkemedel

Styrka

Prognos slutdatum för restsituation*

Antabus

200 mg

(Burk, 100 brustabletter)

Antabus

400 mg

(Burk, 50 brustabletter)

Antabuse

400 mg

(Burk, 48 (2 x 24) brustabletter)

Tillgänglig

*Datumen är preliminära och kan ändras med kort varsel.

För patienter med recept på Antabus, undersök i första hand om läkemedlet kan finnas på lager hos öppenvårdsapoteken, för aktuella lagersaldon se www.fass.se.

Behandlingsalternativ

Alternativ som kan vara möjliga ersättningspreparat, är licenspreparat på disulfiram 200 mg. Läkemedelsverket har fattat beslut som tillåter apotek att expediera recept på licensläkemedel innehållande disulfiram och som administreras oralt när generell licens finns beviljad. Beslutet gäller till och med den 30 november 2024.

Disulfiram – särskilt tillstånd – Läkemedelsverket (lakemedelsverket.se)

I dagsläget har inte Region Gävleborg inte någon generell licens. Mer information om licensförskrivning finns samlat här Licenshantering - Plexus (lg.se)

När antabus ej längre finns tillgängliga på apotek, hänvisas till ansvarig förskrivare för att bedöma fortsatt lämplig behandling. Alternativa subventionerade läkemedel, som minskar suget, är naltrexon eller akamprosat.

Möjligt licensalternativ som kan beställas via Apoex till vårdenhet är Etiltox 200 mg, se Riassunto delle Caratteristiche del Prodotto (pdf) (Obs! Texten är på italienska.)

För att förskriva läkemedlet på recept kan lokalt apotek kontaktas för att se vilket preparat som finns tillgängligt.

Vid frågor – kontakta lakemedelsenheten@regiongavleborg.se