Lergigan och Prometazin Actavis tablett 25 mg och Lergigan oral lösning 1 mg/ml – delvis restnoterade

Vissa förpackningsstorlekar med prometazin 25 mg är restnoterade och Lergigan oral lösning 1 mg/ml är restnoterade, se tabell.

Läkemedel och styrka

Förpackning

Prognos slutdatum *

Lergigan 25 mg

30 tabletter

Lergigan 25 mg

100 tabletter

Tillgänglig

Lergigan 1 mg/ml

Oral lösning, 300 ml

Prometazin Actavis

30 tabletter

Prometazin Actavis

100 tabletter

Lergigan mite 5 mg

Tabletter

Tillgänglig

*Datumen är prelimära och kan ändras med kort varsel.

För aktuell prognos, se ”Visa tillgänglig information från Läkemedelsverket ” på www.fass.se. För patienter med recept på prometazin, undersök i första hand om läkemedlet kan finnas på lager hos öppenvårdsapoteken. För aktuella lagersaldon på apotek, se www.fass.se.

Behandlingsalternativ

När prometazin inte längre finns tillgängligt på apotek, hänvisas till ansvarig förskrivare för att bedöma fortsatt lämplig behandling.

Läkemedelsverket har fattat beslut som tillåter apotek att expediera recept på licensläkemedel innehållande prometazin i styrkan 25 mg och som administreras oralt när generell licens finns beviljad. Beslutet gäller till och med den 30 september 2023. För mer information, se Prometazin – särskilt tillstånd – Läkemedelsverket (lakemedelsverket.se). I dagsläget har Region Gävleborg inte något generell licens för detta läkemedel.

Vid frågor – kontakta lakemedelsenheten@regiongavleborg.se