Niferex orala droppar 30 mg/ml – tillverkningen upphör

Tillverkaren har aviserat att tillverkningen av Niferex (järn(II)glycinsulfat) orala droppar 30 mg/ml har upphört.

Niferex 30 mg/ml orala droppar – meddelande om att tillverkning upphör | Läkemedelsverket (lakemedelsverket.se)

Behandlingsalternativ

Niferex orala droppar 30 mg/ml är inte utbytbart. När Niferex orala droppar inte längre finns tillgängligt på apotek, hänvisas till ansvarig förskrivare för att bedöma fortsatt lämplig behandling.

Region Gävleborg har en beviljad licens för Glutaferro orala droppar 170 mg/ml, 25 ml. Licensen gäller både vid beställning till vårdenheten och vid uthämtning på recept på öppenvårdsapotek.

För receptexpedition av licensläkemedel krävs nytt recept som avser Glutaferro, apoteken kan inte expediera licensprodukten på recept avseende Niferex.

Viktigt att tänka på att Glutaferro kanske inte finns lagerhållet på alla apotek och att det kan vara ledtid innan det levereras. Apoteket Syrenen på Gävle sjukhus och Apoteket Sjtärnan på Hudiksvalls sjukhus kommer lagerhålla Glutaferro och har i nuläget produkt i lager (aktuellt 240301).

Ett observandum är att styrkeangivelsen är olika för Glutaferro (170 mg/ml) och Niferex (30 mg/ml) även om koncentrationen Fe2+ är den samma. Både Glutaferro och Niferex orala droppar innehåller 170 mg/ml järn(II)glycinsulfat, vilket motsvarar 30 mg/ml Fe2+. Det är också lite skillnad på hur man mäter upp tänkt doseringsvolym för Niferex och Glutaferro. Niferexflaskan hade en dropptillsats medans Glutaferro doseras med en spruta. Det kan vara bra att titta på följande informationsmaterial som är framtaget av ePed för att kunna informera patienten.

Glutaferro patientinformation 240209 (pdf) (eped.se)

Film med medföljande spruta i förp – Glutaferro spruta - Vimeo
Film med spruta/adapter fr apotek – Adapter och spruta från Apoteket - Vimeo