Resurser

Vi på biblioteksutveckling arbetar för att öka den digitala delaktigheten i Gävleborgs län genom att:

  • Kontinuerligt kompetensutveckla folkbibliotekens personal
  • Synliggöra bibliotekens roll för medborgarnas digitala delaktighet
  • Fortsatt arbeta för perspektivet ”digital delaktighet” i den regionala digitala agendan

Digidelnätverket – Genom samverkan och delad kunskap arbetar Digidelnätverket för att öka den digitala delaktigheten och tillgängligheten till digitala tjänster i Sverige. Digidelnätverket är ett icke-hierarkiskt, obundet och demokratiskt nätverk.

eMedborgarveckan är en nationell kampanjvecka där e-tjänsternas tillgänglighet är i fokus. eMedborgarveckan är en chans att samordna insatser som främjar ökad användning av e-tjänster och ökad digital delaktighet.

All Digital Week är en europeisk kampanjvecka där alla som arbetar för ökad digital delaktighet kan delta. Det kostar ingenting att anmäla sig, men varje aktör bekostar själv sin egen aktivitet.

Statens medieråd har ett särskilt uppdrag att jobba med MIK. De koordinerar olika aktörer i nätverket MIK Sverige och på deras webb finns en kunskapsbank med resurser.

Internetstiftelsen har på sin webb digitala lektioner.

Mitt digitala jag är ett samarbete mellan Google Digitalakademin och Arbetsförmedlingen som lägger ut en rad kurser som är bra.

Digiteket.se är fylld med resurser på olika teman varav dessa berör digitala frågor särskilt:

Internet och information – Här finns resurser om hur vi använder och delar information i vårt föränderliga medieklimat och hur vi kritiskt granskar, organiserar och hanterar information på olika plattformar och medier. Här ryms även innehåll om sociala medier, nätkultur och upphovsrätt.

IT och säkerhet – Här finns material om vår digitala värld; om tekniken, enheterna, programmen och programmeringen som påverkar vår vardag. Här ryms även innehåll om säkerhet, dataskydd, integritet, digital tillgänglighet och dess lagstiftning.

Digital handledning Helgebiblioteken (pdf) – HelGe-biblioteken har enats om en digital basnivå. Tanken är att biblioteksanvändarna ska kunna förvänta sig likvärdig nivå när det gäller hjälp med digitala tjänster och service. Likaså ska basnivån innebära en trygghet för personalen i mötet med biblioteksanvändare. 

Kontakt