Nytt e-tjänstekort vid namnbyte

Instruktioner för att beställa, fotograferas och aktivera ett nytt e-tjänstekort vid namnbyte.

Om du har ett e-tjänstekort med foto och har bytt namn ska kortet bytas ut.

Namnändring och ny legitimation

Namnändringen ska ha gått igenom hos Skatteverket och en ny giltig legitimation* med det nya namnet måste finnas innan en beställning av nytt e-tjänstekort kan göras.

OBS! Det utdrag som kan beställas hos Skatteverket visar bara vad som finns registrerat i folkbokföringsregistret. Det är inte en giltig identitetshandling som kan användas för att styrka din identitet.

*) Giltig legitimation är: svenskt körkort, svenskt pass i vinröd bok, nationellt ID-kort, SIS-godkänt tjänste- och identitetskort samt Skatteverkets ID-kort. Digital legitimation gäller inte, legitimationskortet/passet måste visas fysiskt på plats.

Beställning

En beställning på ett nytt e-tjänstekort skickas in av närmaste chef eller motsvarande funktion via formulär på intranätet Plexus. Sök på E-tjänstekort. För medarbetare inom kommun görs beställningen via e-post till ekortorder@regiongavleborg.se.

I beställningen anges att det är på grund av namnbyte. Det nya namnet som ska stå på kortet ska finnas med i beställningen.

Fotografering

En kallelse till fotografering skickas ut från e-tjänstekort via e-post inom fem arbetsdagar. Kallelsen går till beställaren och den som ska fotograferas (användaren). Obs! Kallelsen skickas endast till användaren om användaren har en e-postadress inom Region Gävleborg.

Användaren besöker något av våra kontor för fotografering. Se adresser och öppettider. Kom ihåg att ta med legitimation med det nya namnet. 

Aktivering 

Kortet är klart för aktivering när e-tjänstekortet har kommit till användarens folkbokföringsadress. Det tar ungefär två veckor innan e-tjänstekortet kommer.

Användaren besöker ett kortkontor för aktivering. Se adresser och öppettider. Kom ihåg att ta med svensk legitimation och e-tjänstekortet vid besöket.

Aktivering av e-tjänstekort måste göras personligen, inte via ombud.