Trycksaker

All kommunikation ska utgå ifrån och synliggöra Region Gävleborgs varumärke, vilket är en viktig del i arbetet för att bygga och upprätthålla förtroendet för vår organisation. Genom att konsekvent använda vår visuella identitet skapar vi igenkänning och tydlighet i kommunikationen med våra målgrupper.

Logotyp och avsändare

Logotypen är en garanti för att materialet kommer från Region Gävleborg och är en kvalitetsstämpel för vårt arbete samtidigt som den tydliggör för mottagaren vem som är avsändare. Region Gävleborgs logotyp ska därmed alltid finnas med på omslag och framsidor i alla trycksaker, både externt och internt.

 

Logotypens storlek och placering

För att vår logotyp ska behålla proportionerliga storleksförhållanden på så många format som möjligt, bestäms dess storlek efter följande formel: 1/6 av sidytans kortaste yta. Detta gäller för de vanligaste A-formaten (A5-A2). Format som är mindre än A5 och större än A2 kräver optisk korrigering så att logotypens storlek upplevs proportionerlig med formaten A5-A2. Standardplacering för logotyp är i det övre vänstra hörnet, men den kan även placeras centrerat nedtill eller i de andra hörnen om innehållet kräver.

Kontaktinformation

Verksamhetsnamn och kontaktinformation placeras som avslut på trycksaker.

  • På flersidiga trycksaker placeras kontaktinformation på baksidan i en punktstorlek mindre än brödtexten. 
  • På ensidigt tryck placeras eventuell kontaktinformation i samband med brödtext. 

Webbadress

Vår webbadress ska i största möjliga mån vara med i trycksaker. I första hand placeras den tillsammans med övrig kontaktinformation med samma typsnitt och storlek som övrig text.

På trycksaker där det inte finns någon kontaktinformation kan webbadressen placeras i något av de nedre hörnen (beroende på logotypens placering). Webbadressen skrivs i Museo Sans 700, några punktstorlekar större än brödtexten, i svart eller vitt.

Layout

Omslag

I Region Gävleborgs trycksaker används något av våra utfallande dekorelement i något av våra färgteman. Dekorelementen kan användas mot sina egna temafärger, fotografier eller Region Gävleborgs mönster.

 

Typografering

I trycksaker används profiltypsnittet Museo Sans i skärningarna:

  • 900 (black) i stora huvudrubriker.
  • 700 (bold) i huvudrubriker och mellanrubriker.
  • 500 (regular) som brödtext på färgad bakgrund.
  • 300 (light) i ingress, brödtext, tabeller och faktarutor.

I längre löptexter så som rapporter används Times New Roman.

Typografiska riktlinjner

För att våra texter ska vara lättlästa och tillgängliga förhåller vi oss till dessa typografiska riktlinjer.

  • Vänsterställd text som standard.
  • Brödtext och andra större textmängder sätts alltid i svart.
  • För att säkerställa läsbarheten, använd inte mindre teckenstorlek än 8 pt.
  • Undvik att använda kursiv text. Använd istället fetstil för att markera ord.
  • Använd inte för långa rader. Rekommenderad satsbredd (radbredd) är 55-70 tecken.
  • Undvik korta utgångsrader i brödtext. Det vill säga när enstaka ord hamnar på sista raden.

Tänk på! 

På kommunikationsenheten finns mallar för digitalt och tryckt material som bör användas i största möjliga mån.