I samarbete med andra

Region Gävleborg ingår i många samarbeten som påverkar vår roll och hur vi uppfattas. Att följa riktlinjerna för alla typer av samarbeten hjälper oss att tydliggöra roller och skapa en konsekvent och tydlig kommunikation.

Roll i samarbetet

Beroende på hur Region Gävleborgs roll i samarbetet definieras så kan kommunikationen se olika ut. Region Gävleborg kan vara huvudavsändare, likvärdig avsändare eller samarbetspartner. Rollfördelningen är avgörande för en tydlig och effektiv kommunikation.

Rollfördelningen kan avgöras med frågor som:

  • Vilken part äger målgruppen, kanalerna och finansieringen?
  • Vems initiativ är det, och vad är dess syfte? 

En tydlig rollfördelning är avgörande för effektivt arbete och tydlighet för mottagaren och kan delas in i tre nivåer:

  1. Huvudavsändare
    Region Gävleborg leder kommunikationsarbetet och står för kommunikationen. Vår visuella identitet används genomgående.
  2. Likvärdig avsändare
    Region Gävleborg kommunicerar på likvärdig nivå som våra samarbetspartners och utan framträdande varumärken eller grafiska identiteter från parterna. En neutral design tillämpas och enbart Region Gävleborgs namn eller logotyp används i enlighet med riktlinjer för placering och frizon.
    Detta bör undvikas där det är möjligt, då det kan skapa otydlighet för mottagaren och kräver merarbete. En rekommendation är att även om parterna bidrar lika mycket till projektet bör någon ta rollen som huvudavsändare för att förenkla kommunikationen och tydliggöra avsändarna för mottagaren.
  3. Partner till huvudavsändaren
    Region Gävleborg stödjer samarbetet, men partnerns visuella identitet används. Region Gävleborgs logotyp eller den mest passande samarbetslogotypen används.

Region Gävleborg som huvudavsändare

I de fall där Region Gävleborg är huvudavsändare av kommunikationen tillämpas vår visuella identitet. Samarbetet med andra aktörer kan uttryckas i text eller genom att visa partners logotyp. Det ska ske i anslutning till Region Gävleborgs logotyp. Vår logotyp placeras då längst ner till höger, se exempel nedan. Det ska alltid finnas en text som förklarar relationen mellan oss och våra samarbetspartners, till exempel "I samarbete med".

Likvärdig avsändare

I de sammanhang när Region Gävleborg agerar som likvärdig avsändare tillsammans med en eller flera externa samarbetspartner placeras logotyperna samlat längst ner eller i slutet av dokumentet.  Observera att reglerna för frizon gäller.