Logotyper

Logotypen är det viktigaste elementet i vår grafiska profil och den ska alltid användas i all vår kommunikation. Oavsett vilken verksamhet som är avsändare.

Namnet Region Gävleborg syftar i huvudsak till vår organisation, men framhäver också vår geografiska plats. Det är en symbol för mötet mellan människor, för väderstreck, berg och dalar som möter skog och vatten.

Logotypen består av två element: ordbilden Region Gävleborg och symbolen X:et. Proportionerna mellan ordbilden och symbolen får aldrig förändras, och båda delarna ska alltid vara med. Logotypen får inte ändras på något sätt - typsnitt, färger och proportioner är fasta och det är inte tillåtet att beskära, tänja, skugga eller på annat sätt förändra logotypen.

Kommersiella verksamheter får inte använda logotypen utan Region Gävleborgs tillstånd.

I de fall det behöver vara tydligt vilken verksamhet som står bakom informationen skrivs verksamhetsnamnet ut i löpande text.

Versioner

Logotypen finns i två standardversioner i svart eller vitt. Välj alltid den version som har bäst kontrast mot bakgrunden. Svart logotyp används mot ljus bakgrund och vit mot mörk bakgrund.

Koncernlogotyp svart (.png)

Koncernlogotyp svart (.jpg)

Koncernlogotyp svart (.eps)

Koncernlogotyp vit (.png)

Koncernlogotyp vit (.eps)

Logotyp med tvåfärgad (grön och blå) symbol används sparsamt och placeras alltid mot vit bakgrund. Den får aldrig användas ihop med färger ur färgpaletten eller ihop med andra avsändare.

Denna logotyp finns inte tillgänglig för nedladdning, kontakta kommunikation@regiongavleborg.se om du vill använda den.

I profilmaterial och som dekor finns färgade logotyper i blått, grönt, petrol, vinrött. De färgade logotyperna sätts endast ton i ton, med god kontrast inom sitt färgtema. Färgade logotyper sätts aldrig på fotografier, vit bakgrund eller på ytor med färger från ett annat färgtema.

Om du använder en färgad logotyp får den endast användas på följande sätt:

  • Mörkblå på ljusblå bakgrund
  • Mörkgrön på ljusgrön bakgrund
  • Petrol på ljusturkos bakgrund
  • Vinröd på ljusröd bakgrund
  • Ljusblå på mörkblå bakgrund
  • Ljusgrön på mörkgrön bakgrund
  • Ljusturkos på petrol bakgrund
  • Ljusröd på vinröd bakgrund

I en design som innehåller mycket blått kan du exempelvis använda en blå logotyp för att ge designen ett harmoniskt uttryck.

Färgade logotyper används inte i samprofilering och finns inte tillgängliga för nedladdning, kontakta kommunikation@regiongavleborg.se om du vill använda dem.

 

Frizon och minsta storlek

Frizonen är det minsta avståndet till annan text eller grafik. Syftet är att eventuella tillägg, adresser, dekorer eller kanter inte ska riskera att uppfattas som en del av logotypen. Logotypen får inte heller placeras närmare ytterkanten på formatet än vad frizonen anger.

Frizonen runt logotypen motsvarar symbolens bredd. Ju mer fri yta som finns runt logotypen, desto tydligare framträder logotypen.

Logotypens bredd- och höjdförhållande får inte ändras utan skalas alltid proportionerligt. För att logotypen inte ska upplevas som otydlig får storleken inte understiga 25 mm i bredd.

Placering

Standardplacering för logotypen är i det över vänstra hörnet, men den kan även placeras centrerat eller i de andra hörnen om innehållet kräver. Placeringen ska alltid ta hänsyn till frizonen.

Symbol

Vi ska använda hela logotypen med både symbol och text i så stor utsträckning som möjligt. Det är det tydligaste sättet att förklara för målgruppen att Region Gävleborg står som avsändare.

I vissa sammanhang finns ändå anledning av frångå huvudprincipen och enbart använda symbolen X:et. I digitala sammanhang såsom profilbild i  sociala medier eller i mycket små format, som pennor, används endast symbolen.

Samarbetslogotyper

När Region Gävleborg inte är huvudaktör, utan ­medverkar tillsammans med ­externa samverkansaktörer, kan någon av våra ­samarbetslogotyper användas. Samarbetslogotyperna finns i svart och vit i varianterna

  • På uppdrag av
  • I samarbete med
  • Med stöd från

Kommersiella verksamheter får inte använda logotyperna utan Region Gävleborgs tillstånd. I de fall Region Gävleborg är en av flera samverkansaktörer används vår huvudlogotyp.

På uppdrag av RG_svart (png)

På uppdrag av RG_svart (eps)

På uppdrag av RG_vit (png)

På uppdrag av RG_vit (eps)

I samarbete med RG_svart (png)

I samarbete med RG_svart (eps)

I samarbete med RG_vit (png)

I samarbete med RG_vit (eps)

Med stöd från RG_ svart (png)

Med stöd från RG_ svart (eps)

Med stöd från RG_vit (png)

Med stöd från RG_vit (eps)

Frizonen är det minsta avståndet till annan text eller grafik. Logotypen får inte heller placeras närmare ytterkanten på formatet än vad frizonen anger. Frizonen runt logotypen motsvarar symbolens bredd.

Logotypens bredd- och höjdförhållande får inte ändras utan skalas alltid  proportionerligt. För att logotypen inte ska upplevas som otydlig får storleken inte understiga 25 mm i bredd. 

Ändra aldrig logotyp själv

Det är inte tillåtet att beskära, tänja, vrida, invertera eller på annat sätt förändra logotypen. I de fall då vi behöver visa vilken verksamhet som står bakom informationen skrivs verksamhetstillhörigheten ut i text. Inte i logotypen.

Felaktig användning av Region Gävleborgs logotyp
Ändra inte färg på logotypen - använd alltid rätt version. Text får aldrig läggas till i logotypen.

Region Gävleborg som garant

När ett dottervarumärke är avsändare används en garant för att tydliggöra kopplingen till modervarumärket. ­Garanten består av tillägget ”en del av Region Gävleborg”. 

Region Gävleborg som garant i färg
X-trafik är ett exempel på dottervarumärke där Region Gävleborg intar rollen som garant.