Operativ inköpare till inköpsavdelningen
Inköpsavdelningen ansvarar för att på ett resurseffektivt sätt tillhandahålla och koordinera verksamheternas behov av köpta varor och tjänster. Region Gävleborg genomför inköp för ca 6 miljarder kronor per år. På inköpsavdelningen finns en operativ enhet med ansvar för direktupphandlingar och e-handel samt tre strategiska enheter; Entreprenad, Sjukvård, samt IT och övergripande material och tjänster. Sammanlagt arbetar ett trettiotal medarbetare inom avdelningen med kvalificerade upphandlingar och avtalsuppföljning.
Nu söker vi en operativ inköpare till den operativa enheten. Här får du chansen att utvecklas, ta ansvar och bidra till framtidens Region Gävleborg – kom och gör skillnad tillsammans med oss!
Arbetsuppgifter
Som operativ inköpare har du en viktig roll i inköpsarbetet där affärsmässighet, integritet och noggrannhet står i fokus. Du ansvarar för att via inköp och upphandlingar omsätta verksamhetens behov till konkreta och hållbara affärer. Genom att planera, genomföra och följa upp enligt våra inköpsprocesser säkerställer du att rätt produkter och tjänster köps in på rätt sätt. Upphandlingarna sker enligt LOU (Lagen om offentlig upphandling).
Huvudsakliga arbetsuppgifter
• genomföra inköp och upphandlingar från framtagande av kravspecifikation och upprättande av upphandlingsdokument till avtalstecknande
• bemanna inköpssupporten och stödja verksamheterna i inköpsfrågor och beställningar
• inventera och analysera köpbehov tillsammans med verksamheten
• ha dialog med interna verksamheter och externa leverantörer
• hantera administration, diarieföring och ärendeuppföljning.
Hos oss får du
• ett stimulerande och omväxlande arbete med många kontakter inom såväl offentlig sektor som näringsliv
• arbeta i ett team med stöttande och engagerade kollegor där kunskapsutbyte och utveckling är i fokus här får du vara med och påverka
• möjlighet till ett hållbart arbetsliv vilket innebär en flexibilitet i hur och var du utför ditt arbete.
Vi bryr oss om dig som medarbetare och erbjuder förmåner som skapar trygghet, hälsa och utveckling oavsett var du befinner dig i livet.
https://www.regiongavleborg.se/jobb-och-utbildning/jobba-i-region-gavleborg/dina-formaner/
Kvalifikationer
Vi söker dig som tar ansvar och som är trygg i att självständigt driva processer framåt med engagemang. Du har en god samarbetsförmåga, är lyhörd, kommunikativ och kan lösa utmaningar på ett konstruktivt sätt. Du är uppmärksam och tillmötesgående och har ett serviceinriktat förhållningssätt. Med din struktur och planeringsförmåga håller du deadlines och skapar tydlighet och trygghet i arbetet. Vidare ser vi att du kan lyfta blicken, ta hänsyn till flera perspektiv och se till organisationens bästa i agerande och beslut.
För den här tjänsten ska du ha
• en högskoleutbildning inom ekonomi eller liknande, alternativt YH-utbildning inom inköp eller motsvarande arbetslivserfarenhet arbetsgivaren bedömer likvärdig
• goda kunskaper i svenska i både tal och skrift.
Har du tidigare erfarenhet av att genomföra upphandlingar är det meriterande. Det är även fördelaktigt om du har god kunskap om Lagen om offentlig upphandling (LOU) samt vana av att arbeta i strategiska och/eller operativa inköpssystem, men det är inget krav.
Välkommen med din ansökan!
Anställning
Anställningsform: Tillsvidareanställning
Omfattning: Heltid
Antal platser: 1
Ansökan
Arbetgivarens referensnummer: RS 2025/2430
Senaste ansökningsdatum: 2025-11-02 23:59:59
Övrigt
Kontaktperson(er)
Stefan Söderlund, enhetschef
Tel: 026-15 46 26
Email: stefan.soderlund@regiongavleborg.se
Fackliga företrädare
Lindha Krans, Vision
Tel: 073-8022171
Email: lindha.krans@regiongavleborg.se