Administratör/koordinator till journalutlämningen

På enheten journalutlämning behöver vi nu förstärka bemanningen och söker därför en ny kollega till vårt kontor i Gävle. Vill du vara en del av ett engagerat och tryggt team som bygger upp framtidens Journalutlämning? Vi söker dig som vill vara delaktig i utvecklingen av Region Gävleborgs journalutlämningsprocess. Vårt uppdrag är regionsövergripande och fokus ligger alltid på kunden.

Kom och gör skillnad tillsammans med oss!

Arbetsuppgifter

I rollen som administratör/koordinator på journalutlämningen erbjuder vi dig ett omväxlande och stimulerande arbete med många kontakter inom och utanför Region Gävleborg. Du kommer att serva verksamheter inom Region Gävleborg genom inhämtning av efterfrågade journaluppgifter i de olika journalsystemen. Arbetet innefattar utlämning av patientjournaler för privatpersoner, andra vårdgivare, försäkringsbolag och olika myndigheter. Du kommer hantera hela processen vid begäran om journalutlämnande, från mottagande av begäran till sekretessprövning och utlämnande. Tjänsten innebär många kundkontakter där kunden är i fokus.

Som administratör/koordinator hos oss kommer du bland annat att arbeta med
• handläggning av journalhandlingar via rekvisitioner
• hantering av förfrågningar via TeleQ och 1177 E-tjänst
• sekretessprövning
• posthantering.

Hos oss får du
• varierande arbetsuppgifter
• ett meningsfullt och utvecklande arbete
• vara en del av ett härligt team med trevliga och kompetenta kollegor
• möjlighet att vara en del i att utforma framtidens journalutlämning.

Vi bryr oss om dig som medarbetare och erbjuder förmåner som skapar trygghet, hälsa och utveckling oavsett var du befinner dig i livet. Läs mer om våra förmåner på Region Gävleborgs hemsida!
https://www.regiongavleborg.se/jobb-och-utbildning/jobba-i-region-gavleborg/dina-formaner/

Kvalifikationer

Vi söker dig som har ett flexibelt tankesätt och en positiv inställning till problemlösning. Du är lyhörd och empatisk, och för att lyckas i rollen ser vi att du är serviceinriktad och engagerad. Arbetet kommer ställa krav på att du kan arbeta självständigt och har en god planeringsförmåga men även att du fungerar bra i grupp. Då arbetet innebär hantering av patientjournaler ställs höga krav på ordningssinne och noggrannhet.

I rollen som administratör/koordinator ska du
• vara utbildad medicinsk sekreterare alternativt ha annan utbildning/kompetens som arbetsgivaren bedömer likvärdig
• ha kunskap inom patientsäkerhetsområdet samt offentlighets- och sekretesslagstiftning
• ha erfarenhet av administrativt arbete
• ha goda kunskaper i svenska språket, både i tal och skrift.

För den här tjänsten är det meriterande om du har erfarenhet av arbete med journalutlämning. Vi ställer höga krav på personliga egenskaper och lämplighet.

Provanställning kan komma att tillämpas.
Varmt välkommen med din ansökan!

Sök tjänsten

Anställning

Anställningsform: Tillsvidareanställning

Omfattning: Heltid

Tillträde: Enligt överenskommelse.

Antal platser: 1

Ansökan

Arbetgivarens referensnummer: RS 2025/2503

Senaste ansökningsdatum: 2025-11-04 23:59:59

Övrigt

Kontaktperson(er)

Sami Engstrand, enhetschef
Tel: 076-763 14 65
Email: sami.engstrand@regiongavleborg.se

Fackliga företrädare

Tord Fredriksen, Vision
Tel: 026-15 02 66
Email: tord.fredriksen@regiongavleborg.se