Anmäl din klass till utmaningen Gå och cykla till skolan

Välkommen att delta i utmaningen Gå och cykla till skolan. Under två valfria veckor i september–oktober samlar deltagande skolor respoäng genom att elever och lärare tar sig till och från skolan på ett aktivt sätt. Region Gävleborg delar ut priser till de tre bästa skolorna i Gävleborg.

Order

Utmaningen vänder sig till elever och pedagoger i förskoleklasser och klasser i årskurs 1–6. Förra året placerade sig Skolbyn i Hudiksvall i rampljuset som de främsta i Sverige genom att segra både i den nationella och den regionala tävlingen i Gå och cykla till skolan.

– Det är bättre för naturen, och vi har chans att vinna pengar, sa de entusiastiska eleverna då, och betonade att utmaningen gett dem möjlighet att röra på sig, bli starkare och bidra till en bättre miljö.

Varför ska ni delta i utmaningen?

Gå och cykla till Skolan arrangeras årligen av Trafikkalendern för att främja hälsan hos barn och unga. Bättre kondition, bättre sömn och ökad koncentrationsförmåga är några förmåner som cykling för med sig. Ett annat mål med utmaningen är att bidra till en bättre miljö samt förbättra trafiksäkerheten i elevernas närmiljöer.

– Föräldrarna har börjat tänka till de gånger de skjutsar och hämtar barnen och stannar en bit ifrån skolan. Trafiksäkerheten känns därför säkrare nu eftersom det inte blir lika mycket trafik kring skolan, säger Sofie Sundberg, lärare på Skolbyn i Hudiksvall.

10 000 kronor i prispengar

Region Gävleborg delar ut priser till de tre bästa skolorna i Gävleborg som lyckas samla in flest respoäng genom att gå, cykla eller resa kollektivt. Första pris är 10 000 kronor, andra pris 5 000 kronor och tredje pris 3 000 kronor. I utmaningen 2023 deltog 12 skolor och över 2 000 elever från Gävle kommun, Hudiksvalls kommun, Ovanåkers kommun, Sandvikens kommun och Söderhamns kommun.

– Vi har använt oss av prispengarna för att göra roliga saker som även har främjat rörelse och upplevelser, berättar Sofie Sundberg.

Anmälan till tävlingen

Anmälan är öppen fram till 14 oktober. Anmäl er till tävlingen via Trafikkalenderns webbplats