Martin Andersson och Lena Grudén

Efter en trög start med Cosmic – systemet fungerar enligt plan

Efter en intensiv första dag med det nya journalsystemet Cosmic har tröghet övergått till att det för tillfället fungerar enligt plan.

Under det första dygnet märkte vårdpersonal svårigheter med att logga in i det nya systemet, och att det stundtals blev mycket trögt att arbeta i. Ett nära samarbete mellan regionens tekniker och leverantören Cambio gjorde att man kom tillrätta med problemet med trögheten.

– Det är fantastiskt att se hur snabbt vi kunde få effekt av de åtgärder som vidtagits. Nu kan vi börja fokusera på de mindre problem som uppstår när systemet används fullt ut, säger Lena Grudén, programledare för Framtidens vårdinformationsstöd, även kallat FVIS.

Stort engagemang från personalen

Hälso- och sjukvårdsdirektör Martin Andersson är mycket nöjd med både vårdpersonalen och teknikernas insatser under införandet.

– Jag vill passa på att lyfta alla som har jobbat intensivt det här dygnet med att vi ska få upp hastigheten i systemet. Och också lyfta vårdpersonalen som har jobbat intensivt under lång tid. Trots utmaningarna har stämningen överlag varit god, och verksamheten har hanterat situationen på ett föredömligt sätt, säger Martin Andersson och fortsätter:

– Införandet av ett nytt journalsystem är en stor förändring, men vi har byggt en organisation som är redo att stödja användarna och hantera eventuella problem som uppstår.

Erfarenheter genom nära samarbete

Cosmic är ett system som används av flera andra regioner och är en viktig del av Region Gävleborgs digitala utveckling. Genom ett nära samarbete med andra regioner och leverantören fortsätter erfarenheter och lärdomar att delas, vilket stärker arbetet framåt.

– Vi har haft en hög grad av transparens med våra kollegor i andra regioner och ser det som en självklarhet att dela med oss av det vi lärt oss, säger Lena Grudén.

Med det akuta problemet löst fortsätter nu arbetet med att integrera Cosmic fullt ut i verksamheten.