Sök Miljöpengarna och bidra till ett hållbart Gävleborg

Nu kan ni söka ekonomiskt stöd från Region Gävleborg för projekt som främjar hållbar utveckling. Ett tidigare exempel är hur förskolebarn i Hudiksvalls kommun lärde sig om hållbarhet genom hönshållning, ett projekt som fick stöd av Miljöpengarna.

– Genom Miljöpengarna kan vi göra skillnad för framtidens klimat. Vi uppmuntrar alla med en idé att ansöka. Det ger en unik möjlighet att prova något nytt och visar att även små projekt kan göra stor skillnad, säger Christine Sisell, strateg på Samhällsplanering.

Miljöpengarna är ett årligt bidrag och delas ut till initiativ som aktivt bidrar till att Gävleborg är ett ledande län inom klimatarbete.

Vad kan ni söka för?

• Prova nya, mindre projekt som främjar hållbar utveckling
  • Initiativ som stärker barn och ungas miljömedvetenhet
  • Insatser som minskar miljöpåverkan från resor och transporter

Ett tidigare exempel är projektet där förskolebarn i Hudiksvalls kommun fick lära sig om hönshållning. Genom att mata hönsen, mocka och samla ägg lärde barnen sig om hållbar matproduktion och kretsloppet i naturen. Detta projekt var ett mindre initiativ som gjorde en stor påverkan på barnens medvetenhet om miljön och minskade behovet av transporter genom återanvändning av matavfall.

– Ett av mina finaste barndomsminnen är när grannen skaffade höns, och jag fick följa en höna med sina kycklingar strosa fritt i trädgården. Genom det här projektet har jag nu kunnat ge fler barn samma upplevelse. Att få lägga en nykläckt kyckling i deras händer, se ögonen tindra och höra deras förtjusta skratt, har varit helt fantastiskt, berättar Linn Vadfors, som driver projektet med hönshållning.

Miljöpengarna ger möjlighet att experimentera med nya metoder och koncept som kan bli framgångsrika långsiktigt.

Har din organisation en idé? Ansök idag!

Läs mer: Miljöpengarna – bidrag för mindre miljösatsningar
Läs också: Kycklingar i förskolan – Sjudars