Vaccination mot covid-19 och influensa – hösten 2024

Tisdag den 15 oktober börjar Region Gävleborg vaccinationerna mot covid-19 och influensa till de grupper som rekommenderas vaccin. Vaccinationerna kostar ingenting för dig om du rekommenderas att vaccinera dig.

Det är fortfarande mycket viktigt för de som rekommenderas att fylla på sitt vaccinskydd.

– Det minskar risken för allvarlig sjukdom och i värsta fall död, säger Shah Jalal, smittskyddsläkare, Region Gävleborg.

Skyddet avtar över tid

Det skydd som vaccinet ger avtar över tid och därför behöver du vaccinera dig flera gånger.

– Det gäller särskilt dig som är 65 år eller äldre. Vi hoppas och önskar därför att så många som möjligt väljer att vaccinera sig mot covid-19 och influensa nu i höst, säger Shah Jalal.

– Och vi vill också gärna påminna om möjligheten att vaccinera sig mot båda sjukdomarna. Om du rekommenderas att vaccinera dig nu så går det alltså bra ta båda vaccinen vid samma tillfälle, säger Maria Larsson, vaccinsamordnare, Region Gävleborg.

Du rekommenderas vaccination under hösten om något av följande stämmer:

• Du fyller 65 år i år, eller är äldre.
  • Du har en sjukdom eller något annat som ökar risken att du blir allvarligt sjuk. Du ska också fylla 18 år i år eller är äldre.
  • Du är gravid efter vecka 12.

Influensa

Du rekommenderas vaccination om något av följande stämmer:

• Du fyller 65 år i år, eller är äldre.
  • Du är gravid efter vecka 12.
  • Du har en sjukdom eller något annat som ökar risken att bli allvarligt sjuk. Det gäller alla från 6 månaders ålder.
  • Du bor med någon som har kraftigt nedsatt immunförsvar.

Läs mer om vaccinationerna och boka din tid

Vaccination mot covid-19 och influensa – 1177