Tågolyckan, kronprinsen och lasarettmaskinistens berättelse
Månadens foto maj 2023: Tågolyckan, kronprinsen och lasarettmaskinistens berättelse
1923 invigdes Bollnäs lasarett och stod redo att ta emot patienter i nya, moderna lokaler. Midsommarafton 1928, bara fem år senare, mötte lasarettet sin dittills största prövning.
Det var natten till midsommarafton 1928. Klockan hade passerat 1.00 men midsommarnatten var ljus när nattsnälltåget 22 Jämtlandsexpressen kom framrusande på Norra stambanan strax söder om Bollnäs. Tåget hade avgått från Stockholm centralstation några timmar tidigare och målet var Östersund-Storlien-Trondheim. Ombord fanns över 200 resenärer, bland annat riksdagsmannen och ordföranden i Bondeförbundet Johan Johansson. Johansson var inte obekant med orten han strax skulle passera, han hade själv varit elev på Bollnäs folkhögskola några år tidigare. Kanske satt han och tittade ut genom tågfönstret för att hinna skymta Bollnäs folkhögskola i fjärran precis när det oerhörda hände. Cirka 1.30 kolliderade nattsnälltåget med ett hjälplok som hade avgått från Bollnäs station bara några minuter tidigare. Skadorna var enorma och katastrofen ett faktum.
Kollisionen kastade vagnar av rälsen
Vad som egentligen hände kan man läsa sig till via tidningsartiklar och arkivhandlingar från tiden. Enligt order till hjälplokets förare skulle hjälploket möta ett annat nattsnälltåg i Ockelbo för att assistera i att det tåget mot dess mål. Här måste det ha uppstått någon miss i kommunikationen, för istället för att invänta att Jämtlandsexpressen passerat Bollnäs avgick hjälploket före utsatt tid. Andra insåg snabbt förarens misstag och flera försök gjordes för att stoppa hjälplokets framfart. Såväl tågklarerare som signalvakt gjorde stoppsignaler och ett stoppförsök gjordes vid närmaste banvaktsstuga. Samtliga signaler gick dock hjälplokets förare förbi.
Vid Lenninge, strax söder om Bollnäs, var katastrofen ett faktum. Där kolliderade hjälploket med Jämtlandsexpressen och båda loken skadades svårt. Flera av Jämtlandsexpressens sov- och sittvagnar kastades av rälsen.
Kronprinsen uttalade sig om vården på Bollnäs lasarett
Den fruktansvärda tågkatastrofen blev snart en riksnyhet. Enligt uppgift i Svenska Dagbladet den 22 och 23 juni 1928 uppges att tågolyckan vid Lenninge krävde 16 människoliv. Bland de döda fanns bland annat Bondeförbundets Johan Johansson. Ett 50-tal människor skadades och ett tjugotal skadades svårt.
Dåvarande kung Gustav V sände sina kondoleanser och flera statsråd, statsminister Carl Gustaf Ekman och kronprins Gustav Adolf besökte olycksplatsen. Kronprinsen besökte även Bollnäs lasarett dit de skadade hade förts efter olyckan och enligt tidningen Ljusnan uttryckte kronprinsen ”sin tillfredsställelse över de anordningar som vidtagits för de skadades vård på lasarettet”.
Lasarettets maskinist Ossian berättar
Arkivet efter Bollnäs lasarett finns bevarat i regionarkivet. Där finns bland annat fotografier och dagboksanteckningar efter lasarettets maskinist Ossian Friberg. 1965 nedtecknade Friberg en skriftlig återblick över sin tid på Bollnäs lasarett som han överlämnande till sjukhusdirektionen. Om tågkatastrofen och kronprinsens besök skrev Friberg så här:
”Jag påminner mig järnvägsolyckan i Bollnäs. Mellan kl. 02-03 på natten ringde han (doktor Örström, reds. anm) till mig och frågade hur lång tid det tog att få upp ångtrycket i en ångpanna. ’Omkring 20 minuter’ svarade jag. ’Det var bra, det har hänt en förfärlig järnvägsolycka söder om Bollnäs’, sade han. Jag gick upp och tände en panna, sedan gick jag och väckte en eldare, och själv gick jag upp i lasarettet och hjälpte till. Det strömmade in bårar med mer eller mindre skadade människor. De låg på dörrar till järnvägsvagnar och på dörrar från närliggande lador. De fanns de som benen var brutna på så foten låg uppe vid huvudet, men det hördes inte några klagotjut, bara långa suckar. Jag fick den uppfattningen att då många människor lider tillsammans tål de mycket. De skadade delades i tre grupper. De svårast skadade fraktades upp till operationen. Andra sändes till polikliniken där en underläkare stod och opererade. De lindrigast skadade fördes till det så kallade gipsrummet där det även fanns ett behandlingsbord. Där stod doktor Örströms hustru som även var läkare. Klockan 08 på morgonen låg alla i sina sängar. De döda låg i bårhuset.
Dagen före järnvägsolyckan öppnades en utställning i Sundsvall där både statsminister Ekman och kronprinsen var närvarande. På morgonen efter olyckan reste Ekman hem. Jag såg honom då han gick förbi olycksplatsen för att gå ombord på ett tåg söderut om där tågsammanstötningen skedde. På kvällen samma dag kom kronprinsen förbi. Han stannade i Bollnäs och uppsökte lasarettet där han i sällskap av doktor Örström besökte de skadade och, om jag minns rätt, fick de blommor av kronprinsen”.
Känner du till något mer om bilden?
Månadens fotografi föreställer den här gången bland annat Bollnäs lasaretts ekonomirulla från 1928. Här kan man se hur den ekonomiska redovisningen hanterades på ett sjukhus för snart hundra år sedan. Man kan se hur personalen noterade patientens namn, adress och födelsenummer, borgesman, huruvida patienten hamnade på allmän sal, halvenskilt eller enskilt rum, hur länge patienten vårdades, huruvida patienten avled på lasarettet eller ej samt slutgiltig kostnad för vården. Utifrån uppgifter i ekonomirullan gällande en patient som avled kort efter den stora tågolyckan kan man utläsa ganska mycket om hur vården bedrevs. Man kan till exempel se att patienten inkom med anledning av tågolyckan i Lenninge eftersom patienten kom på dagen för olyckan samt eftersom SJ anges som borgesman, patienten var 42 år gammal och fick inledningsvis plats på halvenskilt rum där patienten vårdades i 18 dagar. Efter den artonde dagen hände något, troligen försämrades patientens tillstånd plötsligt, varpå patienten flyttades till enskilt rum där patienten avled efter bara en dag.
Tågkatastrofen i Bollnäs gick till historien som en av Sveriges värsta tågolyckor genom tiderna.
Känner du till något mer om tågkatastrofen i Bollnäs? Skriv gärna till regionarkivet och berätta mer.