Sök till Gävleborgs Ungdoms Folkband!

Spelar du ett instrument och är mellan 14-17 år? Du kan spela i ett folkmusikaliskt storband! GUF rekryterar till åttonde omgången.

I Gävleborgs Ungdoms Folkband (GUF) får du lära dig ny musik och arrangemang av våra fantastiska lärare och gästmusiker. Fokus är samspel, sväng och bra arrangemang som vi lär oss och utvecklar tillsammans under tre år. GUF är ett av Sveriges mest ansedda folkmusikprojekt för ungdomar. Vi har spelat på många av Sveriges stora folkmusikfestivaler och även spelat in sex skivor. Sök nu!

Alla instrument är välkomna! Vi vill gärna ha många olika instrument för att kunna skapa spännande arrangemang. Du behöver inte ha spelat folkmusik förut, det räcker att du är nyfiken och vill lära dig något nytt.

Arbetsmetoder

Du som är med i GUF får:

• 2-3 övningshelger per termin
  • jobba med gehörsinlärning, utveckla samspel och spelglädje
  • lära dig stå på scen, agera självständigt i musikaliska sammanhang
  • spela på festivaler och stämmor på sommaren (ibland även under termin)
  • möta inspirerande folkmusiker

Musikaliska ledare är fiolspelmannen och gitarristen Staffan Jonsson och saxofonisten Alice Andersson och andra spännande gästlärare. Administration sker genom Christopher Andersson Bång, producent på Kultur Gävleborg (Region Gävleborg).

Villkor

Du som vill vara med i Gävleborgs Ungdoms Folkband ska:

• vara 14-17 år (undantag kan göras av särskilda skäl)
  • behärska ditt instrument ganska väl
    (du behöver inte vara expert, du kommer lära dig under tiden)
  • vara beredd att öva hemma
  • vara med på alla de fyra-sex repetitionshelgerna under året
  • betala deltagaravgift på 1 000 kr/år (här ingår mat, boende och undervisning under alla rephelger)
  • själv ordna och bekosta resor till och från repetitioner och konserter
  • vara beredd att själv eller genom anhöriga göra en ideell insats för GUF emellanåt (till exempel skjutsa till tåget eller liknande)

Så här söker du!

Skicka ett kort email med en inspelning (ljud eller video) där du spelar, sen skriver (eller berättar på inspelningen) om varför du vill vara med i GUF och vad du brukar spela för musik. Det viktiga är inte att du spelar ”perfekt” utan att vi får en känsla för dig som musiker. Inspelningen kommer enbart ses av de musikaliska ledarna och producenten. Utöver inspelning och kort introduktion om dig själv behöver vi namn, adress och mobilnummer samt kontaktuppgifter till målsman och din lärare.

När vi har tagit vårt beslut bjuds du in till en rephelg där alla uttagna får spela tillsammans och med Staffan och Alice. Deltagaravgiften faktureras i samband med höstens andra rephelg.

Anmälan via email till christopher.andersson.bang@regiongavleborg.se. senast den 31 maj, efter det i mån av plats.

Kontakt och frågor

Hör gärna av er med frågor.

Christopher Andersson Bång är
Folk- och världsmusikproducent på Kultur Gävleborg och huvudansvarig för GUF,
026 -155 968
christopher.andersson.bang@regiongavleborg.se

Varmt välkommen att söka till Gävleborgs Ungdoms Folkband!