Kulturen konstruerar naturen #3, 2015
Konstnär: Mattias Olofsson
Teknik: Fotografi
Placering: Bollnäs folkhögskolefilial i Söderhamn (Matsalen)
Om verket
Vad kommer först - naturen i sig eller människans sätt att uppfatta den? På Biologiska museet i Stockholm finns en utställning från 1893 om det svenska naturlandskapets olika miljötyper från norr till söder. Här visas en tillrättalagd och nationalromantisk bild av den nordiska naturens flora och fauna, där inga avvikelser eller undantag förekommer. I dessa tittskåp har konstnären Mattias Olofsson valt att placera sitt alter-ego: Stor-Stina.
Stor-Stina, eller Christina Catharina Larsdoter som hon egentligen hette, var en samisk kvinna som aldrig slutade växa. Hon levde mellan 1819 till 1854 och visades upp som en attraktion på olika nöjesparker runt om i Europa på grund av sin längd och sitt androgyna utseende. Olofsson har utgått från Stor-Stinas liv och erfarenheter i ett flertal konstprojekt, bland annat i fotoserien från Biologiska museet. Iklädd traditionell dräkt lånar han den samiska kvinnans identitet för att undersöka det utanförskap som ett ovanligt utseende kan innebära.
Genom att låta Stor-Stina ta plats i Biologiska museets montrar, dekonstrueras den enhetliga bilden av den svenska naturen som utställningen skapar. Hon har ingen plats i utställningens perfekt ordnade system, och representerar en grupp som aldrig har fått ingå i majoritetshistorien om Sverige. Stor-Stina rör sig i gränslandet mellan kvinna och man, mellan historia och samtid, och utmanar våra föreställningar kring vad som är normativt eller naturligt.
Kulturen konstruerar naturen #3 köptes ursprungligen in som en del av det återkommande projektet Nyanserade bildvärldar och har ingått i flera vandringsutställningar. Sedan slutet av januari har verket fått en mer permanent placering och hänger numera i matsalen på Bollnäs folkhögskolefilial i Söderhamn.
Om konstnären
Mattias Olofsson (f. 1973) är utbildad på Konsthögskolan i Umeå. I sitt konstnärskap undersöker han frågor om identitet i relation till tillhörighet och utanförskap.