Dag och natt, 1991
Konstnär: Vivi Sörensen
Teknik: Måleri, akryl
Placering: Avdelning för medicinska sekreterare, Gävle sjukhus
Om verket
På avdelningen för medicinska sekreterare vid Gävle sjukhus hänger sju färgstarka tavlor som tillsammans, genom sin placering på väggen, bildar ett större abstrakt mönster. Konstverket med titeln Dag och natt är från tidigt 90-tal och konstnären bakom är Vivi Sörensen.
Sörensen måleri präglas både av stränghet och av lekfullhet på samma gång. Hon målar plana färgfält i olika geometriska kompositioner där linjerna och vinklarna är noggrant uttänkta. Samtidigt är färgpaletten sprakande och genom kompositionerna framträder fantasieggande mönster. I det sjudelade verket, Dag och natt, spelar själva placeringen på väggen en avgörande roll. Genom hängningen aktiveras den tomma väggytan och utrymmet mellan målningarna blir en del av konstverket. Betraktaren kan följa tre linjer från den första målningen längst till vänster och se hur de växer och fortsätter in i de övriga bilderna. Det rör sig dock inte om något perfekt pussel som vecklar ut sig över väggytan, utan det finns vissa skevheter i kompositionen som fångar ögats intresse och får betraktaren att dröja sig kvar. Färgerna rör sig från varmt gult till kyligare blå och matt svart som för att knyta an till verkets titel om växlingen mellan dag och natt.
Konstverket Dag och Natt bottnar i konstinriktningen konkretism som fick sitt fäste i Sverige från 40-talet och framåt. Konkretism är precis som abstrakt konst icke-figurativ och begreppen används ibland synonymt. Filosofin bakom den konkreta konsten är att den är fri från alla föreställande och symboliska inslag, och på så sätt bildar sin egen verklighet. Konstnärerna som målar enligt konkretismen är inte intresserade av att avbilda eller representera något utanför själva konstverket - utan bilden med sina färger och former utgör en värld i sig. Att Sörensen namngav sitt verk Dag & Natt möjliggör dock för betraktaren att tolka in yttre betydelser i hennes komposition vilket kanske innebär att hon inte fullt ut följer konkretismens traditionella regelverk.
Om konstnären
Vivi Sörensen var född 1914 i Lojo i Finland, men levde största delen av sitt liv utanför Gävle tillsammans med sin man, konstnären Roll Sörenson (f. 1924 i Köpenhamn). Makarna utgjorde en viktig del av länets konstliv under flera decennier och gick bort samma år, 2009.