Pom-Pom, 2017
Konstnär: Ann-Catrin Olsson
Teknik: Skulptur, reflextyg
Placering: Tjänsterum, Silvanum, Gävle
Om verket
I verket "Pom-Pom" möts vi av två stycken 60 cm långa pompoms i reflextyg. Ett objekt och material som vanligtvis inte hör ihop och som i det här fallet får ett mångbottnat innehåll.
Ann-Catrin Olsson arbetar främst med skulpturer och installationer, där hon utgår ifrån kroppsliga erfarenheter och vardagliga rörelser som sker utan vidare eftertanke. Rörelsen och kroppsligheten tar sig i utryck i hennes konstnärskap på olika sätt. Antingen sker det genom material eller händelser som i sig bär på rörelser. Eller genom olika material som har en tydlig funktion i förhållande till kroppen, som kapslar in och skyddar kroppen, exempelvis reflextyg. Genom att skapa koreografiska sekvenser av de här objekten, vill hon få oss att tänka kring invanda beteenden, rörelsemönster och muskelminnen som ständigt ristas in i våra kroppar.
I Olssons verk finns ofta koreografiska element som motsätter sig rummet. Därför spelar placeringen av verket stor roll i hur det uppfattas. Genom att placera "Pom-Pom" inomhus på väggen motsätter sig objektet och materialet sin ursprungliga funktion. På väggen uppstår en stillhet i verket, likt en fryst rörelse och i inomhusbelysningen förlorar reflextyget sin skyddande och varnande funktionalitet. I det här mötet skapas en motsägelse mellan verket och dess placering. Det finns på så vis en tydlig samhörighet mellan kropp, rum och rörelse. Vad händer om verket istället placeras utomhus, på en plats där vinden får ta tag i tygstrimlorna eller reflextyget genom strålkastarljuset får lysa upp med sin varningsfärg?
I det här verket finns även den kvinnliga aspekten närvarande. Flätningen och banden i "Pom-Pom" kan föra tankarna till 1700- och 1800-talets folkliga håruppsättningar, där långa band fick hänga ner över kvinnans axlar för att dölja håret. En tradition sprungen ur historien och kvinnosynen, där kvinnor inte fick ha utsläppt hår. Genom att koppla samman den här traditionella hantverkstraditionen med det moderna reflextyget, påvisar Olsson en mörk sida av historien och samtiden. Reflextyget är ett material med praktisk funktion som de flesta människor använder i det vardagliga livet, och kan därför idag uppfattas som folkligt. Det är också ett material som ökar synligheten och motverkar fara, något som i den här kontexten kan antas synliggöra någonting. Är det den paradoxala synen av kvinnokroppen i historien och i samhället idag som Olsson upplyser med det här verket genom valet av objekt och material?
Vad får du för associationer till Ann-Catrin Olssons verk "Pom-Pom"?
Om konstnären
Ann-Catrin Olsson är född 1984 i Färila men bor och verkar i Gävle. Hon är utbildad inom fri konst vid Umeå Konsthögskola och har därefter fortsatt med projektstudier vid Kungliga Konsthögskolan i Stockholm. I april 2022 tilldelades Olsson ett av Region Gävleborgs kulturstipendier inom konst, för att bidra till hennes fortsatta utveckling och lyhörda precision som konstnär.