Pågående utställningar
Tidigare utställnigar
-
Nordic Panoramas, Landscape No.3
I ”Nordic Panoramas, Landscape No.3” skildras ett nordiskt landskap, med en sjö där gryningsdimman stiger och mörka skogspartier som långsamt, knappt märkbart rör sig mot varandra, för att sedan ta avstånd från varandra igen.
-
Falnande språk – ur Finnskogen
I vandringsutställningen Falnande språk – ur Finnskogen visas nyproducerade verk av Jasmin Daryani, Camilla Edström Ödemark, Pia Högman, Malin Lin Nordström och Therése Olsson samt historiska föremål och arkeologiska fynd från finnskogarna i Gävleborg, ...
-
Bortom bilden
16 november 2021 – 31 maj 2022. Utställningen bortom bilden är 2021 års upplaga av det återkommande projektet Sätt ord på konsten.
-
Pia Rönicke - Drivande skog
I utställningen Drivande skog samlas en mångfald av material, referenser och motstridiga erfarenheter från ett av Skandinaviens mest skogstäta län, Gävleborg. Genom återkommande fältstudier, vandringsobservationer och tidsbaserade noteringar i form av ...
-
Pia Rönicke - Drivande skog
I utställningen Drivande skog samlas en mångfald av material, referenser och motstridiga erfarenheter från ett av Skandinaviens mest skogstäta län, Gävleborg.
-
Man ser upp
Den digitala utställningen Man ser upp är en del av det återkommande prjektet Sätt ord på konsten. I årets upplaga lägger vi fokus på ett av verken som ingår i den regionala offentliga konstsamlingen: Sean Henrys bronsskulptur Man looking up.
-
Under rådande omständigheter
Utställning på Gävle konstcentrum 28 mars - 10 maj 2020
-
Drömmen om ett torn
De gröna barackerna intill radarantennen var länge det enda som allmänheten kunde se av den militära anläggningen vid Mostigshällarna. Under tyngden av kalla kriget och de skurar av bomber som ansågs hota landets säkerhet gjorde det svenska försvaret ...
-
Doktor Landelius konstsamling
”Sätt ord på konsten”, som inleddes år 2019, är en av Kultur Gävleborgs satsningar för att hitta nya sätt att aktualisera och lyfta den offentliga konstsamlingen och söka nya samarbeten mellan olika konstformer och aktörer.
-
Istället för gravar
Vi behövde aldrig gräva de där gravarna. Åtminstone inte i den vida omfattning som var oavvislig för överlevare och anhöriga i världskrigens stridande nationer. Där marken öppnade sig och störtade under de värnlösa.