Elever från Bessemerskolan vinner första pris på Sustainability Hackathon

I våras arrangerade Region Gävleborg i samarbete med Future Minds ett regionalt hackathon med fokus på hållbarhet. Tävlingen var öppen för gymnasieelever i länet och hade som tema "Ett cirkulärt Gävleborg". Tävlingen resulterade i att elever från Bessemerskolan i Sandviken tog hem första pris med sin idé "Buy it second".

Vinnande bidraget tog emot sitt diplom i  Sandbacka Science parks lokaler under en lunch med en lokal start up. På bild: Olle, Klara, Emma, Tania, Selma, Tahani från naturvetenskapliga programmet på Bessemerskolan i Sandviken.

– Det har varit väldigt roligt att vara ute på skolor i länet och få höra om alla spännande och innovativa idéer som kommer från eleverna, säger Alexandra Lindström, strateg inom hållbarhet och cirkulär ekonomi på Region Gävleborg.

Fortsatt stöd och coachning

På andra plats kom elever från försäljnings- och serviceprogrammet på Bromangymnasiet i Hudiksvall med sin idé "Refonte", som handlar om att förvandla använda balklänningar till nya, trendiga klänningar som kan hyras. Tredje pris gick till elever från Borgarskolan i Gävle för deras säsongsinriktade möbeluthyrningsidé som erbjuder second hand-möbler med en känsla av "nya möbler".

Alla pristagare erbjuds fortsatt coachning från innovationscoacher på Sandbacka Science Park och Propell för att vidareutveckla sina idéer.

Främja regional utveckling

Region Gävleborg arbetar för att främja hållbar utveckling och innovation i länet. Genom initiativ som Sustainability Hackathon vill regionen engagera unga och uppmuntra dem att utveckla lösningar som bidrar till en hållbar regional utveckling. Alexandra Lindström betonar vikten av att stödja unga innovatörer och skapa möjligheter för dem att utveckla sina idéer:

– Det krävs många kreativa lösningar för att möta de klimat- och miljöutmaningar vi står inför. Ungas engagemang och idéer är en viktig del i det arbetet.

Ett stort grattis till alla vinnare och deltagare för deras inspirerande bidrag och engagemang.

Andra plats gick till Refonte från Bromangymnasiet i Hudiksvall. Där tog Thilde och Lova från försäljnings- och serviceprogrammet emot diplomen.
Charlie, Melvin, Tyra, Agnes och Cajsa från Borgarskolan i Gävle håller upp sina diplom för tredjeplatsen i Sustainability Hackathon.