Kommunals strejk avblåst

Sveriges kommuner och regioner (SKR), Sobona och Kommunal har kommit överens i förhandlingarna, och varsel om stridsåtgärder är avblåsta. Det innebär att det inte blir någon strejk och verksamheten fortsätter som vanligt.

Varslet omfattade medlemmar anslutna till Kommunal på sjukhusens sterilcentraler i Gävle, Hudiksvall och Bollnäs samt vaktmästare vid budservice Gästrikland och Söderhamns närsjukhus.

– Det är en lättnad att parterna har enats. En strejk hade påverkat vår verksamhet, våra patienter och invånare, säger Ulrika Boström Gatti, HR-direktör.

Fackförbundet Vårdförbundet har lagt ett separat varsel om stridsåtgärder som träder i kraft den 25 april om inte en överenskommelse nås innan dess.