Statyn Solglitter har hittats av polisen

Konstverket Solglitter av Carl Milles försvann i april från en offentlig plats intill Gävle sjukhus. Nu uppger polisen att statyn återfunnits i en lägenhet i Stockholm.

– Det är väldigt glädjande att Solglitter har hittats av polisen. Det är ett verk som betyder mycket för oss och vi hoppas på att snart få tillbaka den i vår samling där den hör hemma, säger Frida Stål (M), ordförande kultur- och kompetensnämnden.

– Vi är lättade över att höra att Solglitter har hittats. Verket är en viktig del i Sveriges konsthistoria som vi är mycket glada över att ha som en del av vår offentliga konstsamling, säger Carin Palmqvist Isaksson, avdelningschef kultur Gävleborg.

Bronsstatyn Solglitter är en vattenstaty i brons, skapad av Carl Milles (1875–1955) och var värderad till mellan 1,5 till 2 miljoner kronor. Den tillhör Region Gävleborgs konstsamling och är ursprungligen en gåva från Gefle-Dala Jernvägsfond.

Statyn är framtagen i flera exemplar i olika storlekar. Region Gävleborgs exemplar som återfunnits, är den i mellanstorleken. Det efter uppgifter från Millesgården.

– Millesstatyn Solglitter har ett högt kulturellt värde och det är goda nyheter att konstverket återfunnits av polisen. Samtidigt kan vi kan konstatera att behovet av säkerhet- och trygghetsskapande åtgärder vid våra offentliga fastigheter blivit större. Det är något vi tittar på nu, säger Anna Sundberg (SD), ordförande i fastighets-, teknik- och miljöutskottet.