Regionstyrelsen beviljar medel för myggbekämpning

Regionstyrelsen beslutade vid tisdagens sammanträde att bevilja ett verksamhetsstöd på 876 375 kronor till Nedre Dalälvens intresseförening (NeDa) för myggbekämpning under 2024.

– Det är bra att regeringen agerat i denna fråga och dubblerat anslagen i år. Självklart ska även vi dra vårt strå till stacken. Framåt behöver vi hitta en mer långsiktigt hållbar lösning i denna fråga. Just nu är det oklart vems ansvaret är vilket orsakar dessa diskussioner år efter år, säger Patrik Stenvard (M), ordförande i regionstyrelsen.

Stora mygginvasioner är ett betydande problem för boende, besökare och verksamma i områden kring nedre Dalälvsområdet. Området med myggproblem är stort och sträcker sig över sju kommuner i Dalarna, Gävleborg, Uppsala och Västmanlands län. Genom årligen återkommande bekämpning är det trots allt möjligt att vistas i området.

Regionstyrelsen har därför beslutat om verksamhetsstöd till intresseföreningen NeDa som bedriver sitt bolag Nedre Dalälvens Utvecklings AB (NEDAB) för bekämpning av översvämningsmygg i Nedre Dalälvsområdet.

– Vi ser att översvämningsmyggen är ett allvarligt problem som påverkar hälsan och livskvaliteten för de boende i framförallt nedre Dalälven. För att underlätta deras situation tillskjuter vi därför resurser i bekämpningsarbetet. Det är en viktig åtgärd för att göra det möjligt för människor och djur att överhuvudtaget vistas i området, säger Anna Sundberg (SD) vice ordförande i regionstyrelsen.

Region Gävleborg kommer tillsammans med andra intressenter att arbeta för att hitta en långsiktig och stabil lösning för myggbekämpningen.

Kontakt

Patrik Stenvard (M), ordförande regionstyrelsen, patrik.stenvard@regiongavleborg.se, 070-307 44 62

Anna Sundberg (SD), vice ordförande regionstyrelsen, anna.e.sundberg@regiongavleborg.se, 026-15 01 19