Utbildad i ett legitimationsyrke utanför EU/EES

Om du är utbildad i ett legitimationsyrke utanför EU/EES kan Region Gävleborg stötta dig på vägen mot att få en svensk legitimation.

Beroende på vilket yrke du vill ansöka om legitimation för ser ansökningsprocessen lite olika ut. Information om hur du går till väga för att ansöka om svensk legitimation finner du på Socialstyrelsens webbplats.

Få din utbildning granskad av Socialstyrelsen

Det första steget är att låta Socialstyrelsen granska din utbildning. Socialstyrelsen kan därefter ge information om vilka uppgifter du måste genomföra för att få en svensk legitimation. Du behöver inte kunna svenska för att få din utbildning granskad av Socialstyrelsen.

Språkkrav för svensk legitimation

För att arbeta inom svensk sjukvård måste du ha goda kunskaper i det svenska språket.

För att kunna visa dina språkkunskaper måste du ha ett godkänt betyg eller intyg i något av följande, senast när du ansöker om legitimation:

• svenska 3 eller svenska som andraspråk 3 vid Komvux (gymnasial vuxenutbildning)
  • svenska på nivå C1 enligt den gemensamma europeiska referensramen för språk (GERS)
  • kurs eller prov som ger behörighet till högskolestudier.

Motsvarande kunskaper i danska och norska är också godkänt.

Kunskapsprov

För att få en svensk legitimation måste du genomföra Socialstyrelsens kunskapsprov som består av en teoretisk och en praktisk del.

Praktisk tjänstgöring

Efter att du har klarat kunskapsproven måste du genomföra en praktisk tjänstgöring. Tjänstgöringens längd varierar beroende på vilket yrke du söker legitimation för. Under tjänstgöringen utför du uppgifter som inte kräver legitimation. Syftet med den praktiska tjänstgöringen är att bedöma din lämplighet för yrket och göra en fördjupad bedömning av din kompetens i en klinisk miljö.

Tjänstgöringen bör genomföras i en så bred verksamhet som möjligt för att din kompetens och lämplighet ska kunna bedömas enligt kraven för svensk legitimation. För att en bedömning ska kunna göras är det viktigt att tjänstgöringen innebär direkta patientmöten och samarbete med andra yrkesgrupper inom hälso- och sjukvården.

För att Socialstyrelsen ska få ett bra beslutsunderlag ska verksamheten fylla i ett intyg om praktisk tjänstgöring. Intyget innehåller ett bedömningsunderlag med specificerade arbetsuppgifter där din kompetens i medicinska basrutiner ska bedömas. Intyget är utformat utifrån kraven på kompetens och lämplighet för läkarexamen och legitimation.

Intresseanmälan

Registrera din ansökan för att anmäla ditt intresse för praktisk tjänstgöring i Region Gävleborg. Vi behåller din ansökan i sex månader.

Intresseanmälan om praktisk tjänstgöring i Region Gävleborg

Författningskurs

När du klarat av kunskapsprovet behöver du gå en webbaserad kurs i svenska författningar. Kursen ger dig kunskaper om de lagar och regler som gäller i svensk hälso- och sjukvård. Kursen ges på svenska och motsvarar ca 5 veckors heltidsstudier, eller 7,5 högskolepoäng. Du kan läsa kursen på heltid eller deltid. Om du genomför kursen samtidigt som du gör praktisk tjänstgöring, får kursen inte genomföras på arbetstid.

Ansök om legitimation

När alla steg i legitimationsprocessen är slutförda är det dags att ansöka om legitimation.