Lätt att resa i Gävleborg

För att kunna ta sig till och från arbete, vård, studier och kultur- och fritidsaktiviteter behövs goda förutsättningar för att åka med bil och kollektivtrafik.

Gävleborgs län är till ytan sett ett stort län med en relativt gles bebyggelse där 80 procent av befolkning bor i tätorter och 58 procent bor i någon av huvudorterna i de tio olika kommunerna. Resandet i Gävleborgs län hänger ihop med de förutsättningarna infrastrukturen ger, vilket i huvudsak består av järnväg i nord-sydlig riktning och väg i öst-västlig riktning. Särskilt betydelsefulla vägar för både person- och godstransport är E4:an och väg 83.

Det är viktigt att människor och gods ska kunna färdas på ett säkert sätt på alla vägar. Genom en dialog med Trafikverket arbetar Region Gävleborg med att öka prioriteringen av underhåll av vägar och för att E4:an ska vara fyrfilig genom länet. I Gävleborgs län finns totalt 31 067 mil väg med varierande väghållare och det är viktigt att se framkomlighet där som lika delar en lokal och regional angelägenhet. Målet följs upp i delområdena vägstandard, kundnöjdhet kollektivtrafik och punktlighet.

Vägstandard

Motormännens riksförbund har gjort en ranking av vägstandard baserat på att de under 2021 körde på svenska vägar och mätte vägkvaliteten med hjälp av en teknik där en vibrationssensor inbyggd i en smartphone registrerar ojämnheter i vägen. I den rankingen placerar sig Gävleborgs län på plats 8 av de 21 länen.

Kundnöjdhet kollektivtrafik

69 procent av kunderna är nöjda och 73,2 procent av kunderna känner sig trygga i kollektivtrafiken. Vilket innebär att  målvärdet för nöjdhet och för trygghet nås. Marknadsandelen har förbättrats jämfört med 2022, för 2023 är andelen  15,6 procent men når inte målvärde för 2023.

Punktlighet

Andelen bussar i tid har förbättrats något sedan föregående år och ligger för 2023 på 71,9 procent. Dock nås inte målvärdet. Andelen tåg i tid är 85,3 procent vilket är lägre än målvärdet på 92 procent och även sämre än föregående år.

Mer i rapporten

Läs mer om uppföljning av budgetindikatorer från sida 14 och framåt.

Region Gävleborgs årsredovisning 2023 (pdf)