Medarbetare som trivs på jobbet

Region Gävleborg är en stor organisation med många olika arbetsområden. För att den ska kunna fungera behövs medarbetare som trivs på jobbet. Region Gävleborg som arbetsgivare ska ha ett lyhört förhållningssätt som är anpassat till verksamhetens behov och förutsättningar. Samtidigt är det viktigt att värna om den professionella integriteten

Medarbetare ska känna sig trygga och ha ett stort inflytande över sin arbetssituation. Region Gävleborg strävar efter att medarbetarna har möjlighet att utveckla och bevara goda hälso- och livsstilsvanor. Region Gävleborg arbetar för en god arbetsmiljö, fri från hot, våld, mobbing och kränkande särbehandling. Arbetsmiljön ska präglas av ett gott ledarskap, en god sammanhållning mellan medarbetarna och en bra balans mellan arbete och fritid.

Gävleborgskraften är Region Gävleborgs arbetsgivarprofilering som ska underlätta i arbetet med att attrahera, rekrytera och behålla medarbetare. För att Region Gävleborg som organisation ska kunna ta tillvara på tillgänglig kompetens på arbetsmarknaden bedrivs ett systematiskt kompetensförsörjningsarbete.

I arbetsmiljöarbetet ingår ett tydligt ledarskap, rehabilitering och utbildning i arbetsmiljö för chefer och skyddsombud. En god arbetsmiljö skapar förutsättningar för att uppnå önskade resultat, säkerhet i verksamheten, förebygga ohälsa och olycksfall samt främjar engagemang och ett hållbart arbetsliv.

Avgörande för en fortsatt positiv utveckling gällande personalomsättning och sjukfrånvaro är en realistisk planering som tar hänsyn till chefers och medarbetares arbetsmiljö. Målet följs upp i delområdena trivsel på jobbet, personalomsättning, rekryteringsförmåga och sjukfrånvaro.

Trivsel på jobbet

Index för hållbart medarbetarengagemang (HME) uppgår 2023 till 78 vilket är bättre än målvärdet men en nedgång från 2021 års resultat.

Andelen av de svarande på medarbetarenkäten 2023 som anger att de har blivit utsatt för hot eller våld på sitt arbete är 16 procent, vilket är detsamma som 947 medarbetare. Målvärdet nås inte.

Hot definieras som varje uttryckt hot oberoende på vilket sätt det framförs på. Det är den som utsätts för hotet som enligt arbetsmiljölagstiftningen har tolkningsföreträde.

Våld definieras som varje aggression som ger sig fysiskt uttryck. En skada kan vara allt från lindrig till mycket allvarlig. Av de som svarat att de har upplevt hot eller våld på arbetet har 2,6 procent svarat att de utsatts varje vecka, 7,0 procent har svarat att de utsatts varje månad, 32,7 procent har svarat att de utsatts någon eller några gånger de senaste sex månaderna och 57,7 procent någon eller några gånger de senaste 12 månaderna. Region Gävleborg polisanmäler som regel alltid hot och våld mot medarbetarna. Anmälan görs av säkerhetsansvarig. För att förebygga hot och våld finns en särskild arbetsmiljörond, ett personaldirektiv och en rutin. Den särskilda arbetsmiljöronden undersöker riskerna. Personaldirektivet anger vad som ska uppnås i det förebyggande arbetet. Rutinen visar hur det ska gå till.

Personalomsättning

Under 2023 har det i hela Region Gävleborg anställts 680 nya medarbetare och 532 har avslutat sin anställning exklusive pensionsavgångar. Detta ger en andel externa avgångar på 7,4 procent för tillsvidareanställda exklusive pensionsavgångar. Vilket är lägre än målvärdet. Totalt, om man räknar med pensionsavgångar, är andelen externa avgångar av tillsvidareanställda 9,1 procent. Hur personalomsättningen ser ut för respektive verksamhet varierar.

De flesta medarbetarna är nöjda med den introduktion Region Gävleborg erbjuder. Dock är resultatet något lägre 2023 än för föregående år 90,4 procent respektive 94 procent. Målvärdet uppnås inte.

Rekryteringsförmåga

Indikatorn rekryteringsförmåga mäter relevanta sökande på rekryteringar som skötts via rekryteringspartner, vilket motsvarar ungefär 20 procent av alla rekryteringar som genomförs inom organisationen. De tre kategorier som är aktuella visstid, tillsvidare och chefsrekrytering.

2023 uppfyllde 2110 ansökningar kravprofilen och bedömdes därmed som relevanta sökanden till 275 utannonserade tjänster vilket motsvarar i genomsnitt 7,7 relevanta ansökningar/tjänst. Detta är en ökning från 5,5 relevanta ansökningar/tjänst från året innan och även högre än målvärdet som är 7 relevanta ansökningar/tjänst.

Sjukfrånvaro

För 2023 är andelen sjukfrånvaro 6,4 procent vilket är över målvärdet på 5,9 procent. Dock är det en minskning med  0,4 procent från föregående år.

Mer i rapporten

Läs mer om uppföljning av budgetindikatorer från sida 14 och framåt.

Region Gävleborgs årsredovisning 2023 (pdf)