Dansungdomskompaniet intar länets utomhusrum

Under den sista juniveckan 2024 förvandlas Gävleborgs offentliga utomhusrum till scenen för DUG – Dansungdomskompaniet Gävleborg, en del av Kultur Gävleborg.

– DUG är ett ungdomskompani bestående av åtta talangfulla ungdomar från olika delar av länet som under ett år jobbat tillsammans med koreografen Philip Berlin. Tillsammans har de djupdykt i Philips dansteknik och uttryckssätt och skapat verket ”Nocturne by teens”, säger Matilda Björkbacka, verksamhetsutvecklare på Kultur Gävleborg.

Från 24 juni till och med 28 juni bjuder Kultur Gävleborg in publiken till länets offentliga rum som fylls av energin och kreativiteten från lokala danstalanger.

Föreställningarna är en del av det tvååriga mentorskapsprogrammet för unga dansare i länet mellan 15 och 22 år.

– Du kommer bli imponerad av dessa ungdomars danstekniska perfektion, verkets följsamma men distinkta linjer och gruppens samspel och fokus, menar Matilda Björkbacka.

Turnéstopp:

MÅNDAG 24 JUNI | LJUSDAL
12.00 Hembygdsgården
15.00 Riotorget

TISDAG 25 JUNI | BOLLNÄS
12.00 Brotorget
16.00 Folkets park

ONSDAG 26 JUNI | SÖDERHAMN
12.00 Tribunen
17.00 E-Center

TORSDAG 27 JUNI | HOFORS
12.00 Plattan utanför Folkets hus
15.00 Plattan utanför Folkets hus

FREDAG 28 JUNI | GÄVLE
12.00 Boulognerskogens Café/Scen
15.00 Musikpaviljongen i Esplanaden

Foto: Björn Lans (fria att använda)

Arrangör: Kultur Gävleborg, Region Gävleborg i samarbete med Bollnäs kommun, Gävle kommun, Ljusdals kommun, Hofors kommun och Söderhamns kommun.

Foto: Björn Lans (fria att använda)

Om DUG

Dansungdomskompaniet Gävleborg (DUG) är mentorskapsprogrammet där deltagaren under två år får möjlighet att träna med både lokala och nationellt erkända pedagoger, dansare och koreografer.
Första året innebär en bred och varierad träning där deltagaren får utforska olika dansstilar och tekniker, medan fokus under det andra året ligger på att delta i en produktionsprocess med en etablerad koreograf och att turnera med det färdiga verket i Gävleborgs län.

Läs mer:  DUG Dansungdomskompaniet Gävleborg

Matilda Björkbacka, verksamhetsutvecklare Kultur Gävleborg,